צור קשר פורומים חנות אינדקס פוסטפרטום הצילו צירים מאמרים חדשים ראשי
פורום אחות תינוקיה יילודים ופגים וטיפול נמרץ פגים
מנהל/ת הפורום: רבקה מורוביץ RN
  רעידות בלתי רצוניות של הגפיים ושאלות נוספותאביבה שחם 18:01 07/11/2007
לרבקה היקרה שלום רב!
שמי אביבה שחם ואני סבתא טרייה של עדן. עדן נולד ב 30 באוגוסט 2007 בשבוע ה 32 פלוס יומיים של ההריון. ביום הלידה עדן שקל 3 פאונד ו 7 אאונץ' (1.56 קילו) וגובהו היה 17 אינץ' (4.18 centimeter). הוא בן חודשיים ושבוע כעת. משקלו 8 פאונד ו 9 אאונץ' (4.04 קילו). גובהו 20 אינץ' ושלושת רבעי האינץ' כעת (52.7 centimeter) תזונתו מבוססת על פורמולה של אנפמיל אנפהקייר ליפיל 22 קלוריות לאאונץ' נוזלי על בסיס חלב ומועשר בברזל.
הייתי מעוניינת לשאול אותך מספר שאלות:
1. באופן כללי נראה שההתפתחות של עדן בתחום הנורמה. הוא יוצר קשר עין. הוא מגיב לקולות בהפניית הראש. הוא תוחב את אגרופו לפיו כלהו רעב ומשרבב את לשונו החוצה כמעה. הוא אוכל בין 60 ל 90 מיליליטר כל 3 שעות לערך. עם זאת שמתי לב שלעיתים רגלו הימנית מקבלת רעידות בלתי רצוניות בזמנים ובמצבים שונים. כל רעידה נמשכת כשתי שניות ונפסקת. אני מבחינה בזה אפילו לעיתים בעת האחלתו בפורמולה. האם יש מקום לדאגה?
2. היכן עדן ממוקם על גרף הגדילה?
3. האם המיקום של עדן על גרף הגדילה מחושב לפי התאריך האמיתי של הלידה (30 באוגוסט) או לפי התאריך שבו אמור היה להוולד (22 באוקטובר)?
4. מתי נוכל לעבור לדיאטה של סוליד פוד כגון ירקות ופירות מרוסקים?
5. האם בקביעת הזמן של המוכנות למעבר לסוליד פוד מסתכלים על התאריך האמיתי של הלידה (30 באוגוסט), או על התאריך שבו אמור היה להוולד (22 באוקטובר)?
6. מתי ההפרש בין הזמן האמיתי של הלידה ובין הזמן המשוער שבו אמור היה להוולד מאבד את משמעותו ולא מתחשבים בו יותר בקביעת המוכנות של הילד לקבל זריקות חיסון למשל? בגיל חצי שנה? שנה?
7. על איזה קריטריונים מסתכלים כשקובעים את המוכנות של הילד לקבל זריקות חיסון או את המוכנות שלו לעבור לדיאטה של סוליד פוד?
8. מה עדיף. חלב אנפמיל שבו אנו משתמשים כמפורט לעיל, או חלב סימילק (שמקביל אליו מבחינת התכונות של 22 קלוריות, מבוסס על חלב ומועשר בברזל)?
9. אני נותנת לעדן בערך פעם ביום 0.5mL של גרייפ ווטר אם אני רואה שהוא מתפתל מכאבים שנובעים מלחצים בבטן. מה דעתך על היעילות של הדבר בהפחתת גזים ולחץ בבטן וריכוך המאמצים והכאבים שכרוכים ביציאות?
10. הרופא יעץ לנו לתת לעדן 4 אאונץ' (120 מיליליטר) של מים פושרים עם כפית אחת של סוכר חום במקום הגרייפ ווטר שציינתי בשאלה הקודמת. מה דעתך על היעילות של זה מול זה?
11. אני נותנת לעדן לפי עצת הרופא גם 0.3mL ביום של תוספת ברזל. ביחד עם הפורמולה שמכילה ברזל האם זה לא מינון יתר של ברזל?
12. פליטות: לעדן יש תאבון טוב והוא מסוגל לסיים 100 מיליליטר בתוך פרק זמן קצר של 20 דקות לערך. הבעיה היא שהוא פולט כמות נכבדת אפילו אחרי שהוא עושה 3 גרפסים. מה תוכלי לייעץ לנו בנושא? האם זה דורש התייחסות?
בכבוד רב ובתודה מקרב לב על תגובתך,
סבתא אביבה
   שלום הסבתא של עדן,רבקה :-) 21:44 12/11/2007
דבר ראשון, מזל טוב.
שאלותיך שאלות טובות מאוד,
כיוון שלא פגשתי את עדן באופן אישי אתן לך מידע בסיסי ותומך.
1. רעידות: כשפגים נולדים שריריהם רפויים והם צריכים להתמודד עם כוח המשיכה, נשימה, גדילה, אכילה וגירויים סביבתיים עודפים. הם בעצם עדיין עוברים וללא הבשלות של תינוק בשל.
במה מתבטא חוסר הבשלות? המוח, העיניים, הריאות, המעיים והשרירים (שגם אצל תינוק בשל עדיין ממשיכים להבשיל מחוץ לרחם לאחר הלידה) הם עוד פחות בשלים ולכן לעיתים לאחר מאמץ יתר או גירוי יתר יהיו רעידות. לרוב רעידות אלו מפסיקים כאשר אוחזים בגפה.
2. גרף הגדילה של פגים: הגרפים הם המלצה ומעין קו מדידה לצוות הרפואי וההורים. אבל, לכל ילד יש גרף גדילה אישי משלו. כל עוד הוא ממשיך לעלות במשקל וגדל ומתפתח זה מצוין. הגרף האישי שלו נמצא עם פנקס המעקב גדילה האישי שלו של טיפת החלב או אצל רופא הילדים תשאלי את ההורים של עדן.
3. מבחינה התפתחותית וגדילה אצל פגים בגלל שהם נולדים טרם זמן סיום שבועות ההריון ממשיכים לספור את שבועות ההריון מחוץ לרחם. קוראים לזה "גיל מתוקן" ולכן כאשר עדן יגיע לטיפת חלב/רופא התפתחות הילד תמיד יפחיתו מגילו 8 שבועות מבחינה התפתחותית. את יום ההולדת תוכלו לחגוג לפי תאריך הלידה ללא ה "גיל המתוקן".
4. התחלת המעבר לתזונת מוצקים מקובלת כיום לפי תזונאים, משרד הבריאות ואירגון הבריאות הבינלאומי מגיל שישה חודשים. גם לתינוקות הניזונים מתחליפי חלב אם.
5. אצל פגים- עדן- לפי "הגיל המתוקן" כלומר שישה חודשים + 8 שבועות.
6. בדרך כלל תינוקות הנולדים מתחילת החודש התשיעי - 37 שבועות לא מתקנים את גילם מבחינה התפתחותית.
חיסונים: כל התינוקות מקבלים את החיסון הראשון בבית החולים מיד לאחר הלידה כדי להתחיל את הסידרה של החיסונים המקובלים לפי החלטת משרד הבריאות.
פגים מקבלים את החיסון רק כאשר הם מגיעים סביב למשקל 2 קילו. במשקל זה בדרך כלל הויסות העצמי הכולל גם שמירת טמפרטורה מספקת. זאת אומרת שהתינוק מצליח לעלות במשקל ולשהות מחוץ לאינקובאטור. ולכן זו הסיבה שזה משקל השיחרור. כדי לוודא שהפג ימשיך את סדרת החיסונים הוא יקבל במשקל זה את החיסון.
אם סופרים את גיל הפג כאשר הוא מגיע למשקל זה בדרך כלל הוא כבר הגיע או קרוב לגיל המשוער ללידה. ולכן זה נראה שהחיסונים ניתנים לפי "הגיל המתוקן".
7. כאשר מגיעים לשלב המעבר למזון מוצק , כמובן על התינוק להיות בריא. וזאת כדי שנוכל לדעת אם היתה תגובה אלרגית למזון החדש.
במתן חיסונים, על התינוק להיות בריא כדי להפעיל את מערכת החיסון ברמה הטובה ביותר. ( כאשר תינוק חולה ייתכן שהחיסון לא יתפוס).
8. שניהם טובים. הם פותחו עבור פגים. אם ברצונכם לעבור לסימילק כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל.
9. כאבי הבטן: הנקראים גם בשם "קוליק תינוקות" הם בדרך כלל ממשיכים רק לתקופת שלושה חודשים. הסיבה לתקופה ספציפית זו היא שזה הזמן שלוקח לאוכלוסיית החידקים הידידותיים - פלורה נורמאלית- להגיע לאיזון במעיים. כל עוד אין איזון ישנם גאזים במעיים וזו שורש הכאבים של כל התינוקות בשלושת החודשים הראשונים לחייהם. אם תינוק מקבל אנטיביוטיקה זה מאריך את זמן ההגעה לאיזון של הפלורה הנורמאלית.
לא מומלץ בכלל לתת לתינוקות סוכר מכל סוג שהוא. הגרפווטר מבוסס על צמח השומר המרגיע כאבים של מערכת העיכול. עדיף לתת את תמצית השומר בצורה אחרת כמו- להרתיח תה שומר ומהמים האלה להכין את האינפמיל. ייתכן שהחלפת התמ"ל (תחליף חלב אם) יעזור - שוב כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל.
כדי להקל על התינוק ולסובבים אותו ניתן לעשות דברים אחרים עד שתקופת הקוליק יעבור. לדוגמא: עיסוי תינוקות, לצאת לטייל עימו כשהוא נמצא במינשא כשהפנים פונים החוצה (הרצועות תומכים בבטן), להחזיק אותו כשהיד תומך בבטןוהגב שלו נשען על בטנו של המבוגר המחזיק.
עוד קצת סבלנות וזה יעבור.
10. אני לא ממליצה על אף אחד מהם. לא מומלץ לתת סוכר לתינוקות ובמיוחד לפגים. זה גורם לעששת עתידית של השיניים שעדיין לא בקעו. אומנם השיניים טרם בקעו אבל, חיוני ביותר לשמור על חניכיים בריאים. גם כך שיני פגים מועדים לפורענות.
11. מצויין שאתם נותנים את תוסף הברזל. אל תדאגי הרופא לקח בחשבון את הברזל הנמצא בתוך האינפמיל.
בגלל שעדן נולד פג, הוא נולד עם פחות מאגרי ברזל (בגלל שלא הספיק לצבור מאגרים אלו) ולכן חשוב לתת את תוספי הברזל. ישנם עבודות רבות המוכיחות שזה מוסיף IQ לתינוקות שמקפידים על תוסף זה.
12. שוב הפגות כאן מרימה ראש. הטונוס הירוד יחסית של שרירי הפגים הוא לא רק בשרירי הגפיים. זה גם נמצא בשרירים הפנימיים לדוגמת שוער הקיבה. זהו שריר הנמצא בין תחתית הושת לבין פתח הקיבה. בגלל הפגות הוא "חלש" ולכן יש לעדן נטיה לפליטות. כל עוד הוא עולה במשקל ואין לו בעיות של קוצר נשימה , זה בסדר.
כדי למנוע את הפליטות בכל זאת , יש מה לעשות:
* לאחר הארוחה להושיב אותו בסלקל בזוית 45 מעלות. למשך כחצי שעה.
* לא ללחוץ לו על הבטן. (למשך חצי השעה שלאחר הארוחה)
* השכבה על צד ימין במיטה.
למידע נוסף את יכולה לקרוא בבלוג שלי ובהמשך המאמרים באתר זה: blog.tapuz.co.il/healthtips/
רבקה
   רוב תודותאביבה שחם 23:35 15/11/2007
לרבקה היקרה,
רוב תודות מקרב לב על זמנך במתן התשובות, ועל תשומת הלב וההקפדה על תשובה בהירה לכל שאלה שנשאלה.
בהערכה רבה,
סבתא אביבה.




שיווק באינטרנט   ניוזלטר דיוור אלקטרוני   בניית אתרים   תקנון ותנאי שימוש © כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה  יצירת קשר   מנשא לתינוק   מצאי דולה   מי אנחנו