צור קשר פורומים חנות אינדקס פוסטפרטום הצילו צירים מאמרים חדשים ראשי
פורום אחות תינוקיה יילודים ופגים וטיפול נמרץ פגים
מנהל/ת הפורום: רבקה מורוביץ RN
  ויטמין k וחשש לחוסר אנזים G6PDגלית 15:49 03/12/2007
שלום,
מה המדיניות לגבי תינוק שישנו חשש לחוסר באנזים לגבי מתן הויטמין? האם אפשר להמתין עם מתן הויטמין עד לתוצאות הבדיקה או לחלופין לתת את הויטמין בטיפות?
תודה
   שלום גלית,רבקה :-) 21:02 03/12/2007
דבר ראשון, מזל טוב!
ויטמין k אינו ניתן דרך הפה ואינו דומה לויטמינים המוכרים לך. נותנים אותו על ידי זריקה לתוך השריר מיד עם הלידה ונחשב למציל חיים!
עוד יותר נכון כשמדובר בילודים עם חסר באנזים G6PD .

ויטמין K מיוצר על ידי החיידקים הידידותיים שבמעי (פלורה נורמאלית), ירקות ירוקים ובכבד.
בילודים ישנה מחסור בויטמין הזה בגלל תזונה של חלב אם בלבד, פלורה חסרה (התינוקות נולדים סטרילים ללא חיידקים במעיים) וכבד לא בשל. ייתכן עיקוב נוסף ביצירת הויטמין בשל קבלת אנטיביוטיקה.
מצאו שניתן למנוע דמם של היילוד (המופיע מספר ימים לאחר הלידה) על ידי מתן חד פעמי של הויטמין K לתוך השריר מיד לאחר הלידה.

בחסר של אנזים G6PD ישנה נטיה של הילודים הללו לעשות פירוק יתר של תאי הדם האדומים - במיוחד בבנים- בשפה הרפואית קוראים לזה המוליזה.
ולכן תינוקות אלו סובלים גם מצהבת ילודים מוגברת וממושכת - צהבת ילודים נובעת מתוצרי תאי הדם האדומים שפורקו ולא הופרשו מתוך ומצטברים בדם ומתחת לעור וברמות גבוהות במוח- ולכן כדי להמנע גם ממצב של דמם ילודים לאחר לידה שיגביר עוד יותר את הסכנה של צהבת ילודים עוד יותר מוגברת, מומלץ בחום לתת את המנה החד פעמית של ויטמין K מיד לאחר הלידה.

הבדיקה של חסר באנזים נעשית לאחר השחרור מבית החולים בקופת החולים - זה יוצא מבחינת לוח הזמנים מעבר למספר ימים מהלידה- אלא אם כן התינוק מאושפז לאורך זמן בפגיה.

רבקה
   אני חייבת לשאול גילי אבישי 20:25 19/12/2007
כי אני מכירה תשובות ממש אחרות ממה שנתת שאותן קיבלתי משלושה רופאים שונים. אחת מהם היא מומחית לרפואת משפחה וכן לרפואה הומאופטית וצמחי מרפא בשם דר ליאורה אוריאל.
להלן התיחסותה-
"ראשית אין שום קשר ל-G6PD וויטמין K.
חשוב להבין כי הויטמין אינו מצוי בתזונה הצמחונית אלא בחיידקי המעי המפרקים אותה,כמו כל חומר אחר המגיע למערכת.בתזונה של בשר יתכן שיש אחוז מסוים של ויטמין זה אך בעיקרון הוא נוצר בפלורה של המעי בהדרגה.
לגבי חלב אם-הסיבה לחוסר לא נעוצה בתזונת חלב אם אלא בתהליך הטבעי שבו המעיים עצמם מייצרים את הויטמין עם החשיפה לחומרים חיצוניים.
לא ברור המקור לאמירה הנחרצת לגבי מתן ויטמין K רק בזריקה.אולי בגלל שזו המדיניות המקובלת בארץ,אבל הלכה למעשה אפשר לתת את החומר דרך הפה כמו במדינות ארופאיות בהן יש אפשרות לקבל את הויטמין בשתי הדרכים.
לענין ההמוליזה ,אין סיבה לתינוק כזה לעשות המוליזה יותר מתינוק אחר אלא אם נחשף לחומר אליו הוא רגיש כדוגמת תרופות מסוימות,משחת סילברול (נגד כוויות) וכו שזה ענין לצוות המטפל בלבד.

מכל האמור לעיל אפשר להסיק שבהחלט ניתן לתת את הויטמין גם בטיפות,מתוך הקפדה כמובן על ההוראות-מנה ראשונה תוך 24 שעות ואת השניה שבוע אחרי והשלישית חודש אחרי.חשוב לתת את הויטמין מתוך העובדה שאי אפשר לנבא איזה תינוק מועד לשטפי דם פנימיים ואיזה לא ,ולא בגלל הנקה."
בברכה,

גילי אבישי -
רפלקסולוגית בכירה,
מומחית לטיפולי נשים במעגל הפריון,
מדריכת הכנה ללידה,
דולה,
מיון והכוונה לאפיקי טיפול ומטפלים.
052-2461620
   ולגבי הקשר בין ויטמין K לכבדגילי אבישי 09:34 20/12/2007
למיטב הידוע לי הויטמין הזה הכרחי לפעילות הכבד אבל בהחלט לא נוצר בו. אשמח לדעת אם אני טועה ובמה.
   שלום גילי אבישירבקה :-) 23:42 09/02/2008
כדי להבין את הגישה הרפואית חייבים להבין פיזיולוגיה של העובר והמעבר לפיזיולוגיה של הילוד.
הילודים נולדים עם כמות תאי דם אדומים ברמה גבוהה. מדובר על המטוקריט של סביב ה50-70.בתרגום למונח המוכר של ההמוגלובין מדובר על 20 פחות או יותר. בשלב העוברות כדי לקבל את אספקת החמצן שלו זקוק העובר לגדילה והתפתחות, ההמוגלובין הזה סייע רבות כיוון שכל החמצן מגיע מהאם דרך הדם.
בכל הילודים ישנה פירוק של תאי דם אדומים בכמות מסוימת באופן טבעי מיד לאחר הלידה. והסיבה היא בגלל שכדי לספק את מלאי החמצן הנחוץ לילוד, הילוד כבר אינו זקוק לכמות כל כך גדולה של תאי דם אדומים כיוון שהחמצן(בריכוז הרבה יותר גבוהה מהחמצן שהיה בדם האם) לו הם זקוקים הם מקבלים הישר מהריאות לדם.
בG6PD מצאנו שההמוליזה הנורמאלית של תאי הדם האדומים מוגברת יותר מילודים שאינם נשאים של חסר אנזים זה (ולא בגלל תגובה ישירה לתרופות או מזון שהאם אכלה או שניתן לילוד). ולכן ההמלצה היא למנוע אפשרות נוספת להגברת המוליזה זו עד כמה שיותר - ולכן הם נמצאים בקבוצת הסיכון.

בעבודות מעקב אחר תינוקות שקיבלו טיפות מצאו מקרים של המחלה ההמורגית - מאוחרת, ולכן הוחלט שאלו שמעדיפים מתן ויטמין K דרך הפה יתנו אותו בשלוש המנות שאת הזכרת בשאלה הנ"ל. ובכל זאת ההמלצה החמה יותר היא על הזריקה החד פעמית כדי לא להסתכן במחלה המאוחרת. במשרד הבריאות הישראלי אין בחירה. ההחלטה היא על הזריקה החד פעמית. ובכל זאת יש להורים בחירה. כבר בחדר הלידה הם צריכים לחתום על מתן חיסונים ויש שם סעיף של מתן ויטמין K.
כמובן שיש אוכלוסית ילודים הנמצאים בסיכון ושם מתן הויטמין נחשב למציל חיים ולכן הוא ניתן לילודים באופן אוטומטי שהם: חולים, מקבלים אנטיביוטיקה, פגים וצהבת ילודים מוגברת.

הנקה: בחלב אם ישנם כמויות מזעריות של ויטמין K. לעומת תינוקות הניזונים מתחליפים שבהם יש תוספת של ויטמינים כשביניהם נמצא גם ויטמין K. ולכן המחלה ההמורגית המאוחרת קרתה בעיקר בילודים שינקו הנקה מלאה.
ההנקה אינה גורמת למחלה או סיכון למחלה. היא פשוט אינה מספקת את חומרי הבניין של הויטמין למעיים.

הויטמין עצמו מסונתז ע"י חיידקי המעיים הידידותיים מפירות וירקות. הקשר לבעייתיות של הילודים עם חסר הויטמין הנ"ל הוא בגלל חוסר בשלות של המערכות כשביניהם נמצא גם הכבד.
השילוב של חוסר בשלות הכבד, מעיים סטרילים (רק נולדו) וייתכנות שהמאגרים של הויטמין דלים או אינם נמצאים,הם המהוים בסיס לסכנה של הילוד לדימום.
בגלל שאי אפשר לחזות לחלוטין מי הם הילודים הבריאים בלידה שיחלו הוחלט על טיפול מניעתי בכל הילודים באופן גורף.

הקשר לכבד: את צדקת בעניין סינטזת הויטמין, הסינטזה נעשית במעיים. הספיגת שלו מעבירה אותו לכבד שם הוא פועל בבניית החלבונים הקשורים למערכת הקרישה. יש לויטמיןK עוד תפקידים הקשורים להפיכת גלוקוז לגלקטוז, ובניית עצם והחלמתו.

שבוע טוב,
רבקה




שיווק באינטרנט   ניוזלטר דיוור אלקטרוני   בניית אתרים   תקנון ותנאי שימוש © כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה  יצירת קשר   מנשא לתינוק   מצאי דולה   מי אנחנו