צור קשר פורומים חנות אינדקס פוסטפרטום הצילו צירים מאמרים חדשים ראשי
ייעוץ להורים לילדים בגיל הרך
מנהל/ת הפורום: דרורית אמיתי דרור
  חומר תיאורטי בנושא מעברים במסגרת חינוכיתנועה פרלמן 08:05 16/02/2013
דרורית שלום רב,
שמי נועה, אם לשלושה שחיה בקבוץ עינת. לאור היכרותי רבת השנים עם פורום זה ועם הסיוע הרב שאת מספקת בו, החלטתי לנסות להיעזר.אשתף קצת ברקע -
בשנה האחרונה נעשה אצלינו בקבוץ מהלך משמעותי של החלפת מערכת הגנים מניהול חיצוני פרטי אל החזרת הגנים לידי הקבוץ (במטרה להגביר את השליטה והמעורבות שלנו בנעשה בהם), כאשר נבחרה מנהלת חיצונית שתנהל אותה.
אחד מהדברים הטובים שכן היו נהוגים במערכת הקודמת הוא שהילדים לא עשו מעברים מדי שנה מגן לגן בתוך המערכת אלא התקיימה רוטציה כך שלכל ילד נוצרה הזדמנות להישאר שנתיים באותו גן עם אותו צוות. מיותר לציין את היתרונות העצומים לכל הגורמים במצב זה (ילד-הורה-צוות).
אולם, המנהלת החדשה החליטה שלפי עקרונות החינוך הקיבוצי, יש להחליף לילדים גן מדי שנה כבר מגיל שנה למעשה כאשר הרציונל לכך הוא כדי למקצע את הצוות בכל שנתון.
הרבה הורים מתנגדים למהלך הזה ורוצים לנסות לפעול כדי לשנות את ההחלטה.לצורך העניין, אני מחפשת חומר תיאורטי שיתמוך בהישארות ילד באותו גן למשך שנתיים רצוף.
לצערי איני מוצאת כלל חומר ברשת ומאד מאד אודה לך אם תוכלי לסייע לי בעניין.
תודה מראש,
נועה פרלמן-קיפר
   כל מאמר שעוסק בבונדינג (BONDING), בהתקשרות ATTASHMENT), דמות קבועה ומשמעותה וכו' - יכול להיות תמיכה עבורך.דרורית אמיתי-דרור 23:35 16/02/2013
למיטב ידיעתי אין מחקר שעוסק ישירות בשאלה שהעלית.
אין ספק שהמשכיות ודמות מלווה קבועה היא עניין חשוב ומלא יתרונות.
יחד עם זאת: שנה היא תקופה די סבירה באורכה - ואני יכולה להבין גם את הצורך של הכשרת הצוות.
מה שכדאי לבקש הוא:

(ללא כל קשר לעניין שהעלית): להקפיד שלא יהיו חילופין בצוות משך השנה ושאותן דמויות קבועות תהיינה בו משך כל השנה.
שדמות אחת לפחות תהיה עם הילדים (שמיוחד עד גיל שנתיים) משך כל היום - ולא תוחלפנה יותר מדי דמויות משך היום.

שיילקח בחשבון שאם יש בגן ילדים שיותר קשה להם להסתגל לשינויים - יישקלו שוב את החלפת הצוות (לפעמים הקשר נותר רק אחרי כמה חודשים - ואז פחות מתאים יהיה להחליף דמות בסיום השנה). כלומר: שהעיקרון יותאם למציאות ולמאפייני הילדים - ולא להיפך.

שיילקחו בחשבון גם שינויים נוספים שאולי הכרחיים (שינוי בהרכב הקבוצה, שינוי בסביבה הפיזית....) - ותישקל החלפת הצוות גם לאורם.

ובעיקר: שדמות אחת מתוך הצוות תמשיך ללוות את הילדים לשנה שאחריה - ורק הנוספות תתחלפנה. כלומר - מישהו (מישהי...) אחד לפחות יישאר קבוע ויציב בנוף האנושי ובתהליך ההתקשרות.
השאר יוכלו להכיר גילאים אחרים, ובתהליך של רוטציה יתנסה כל הצוות (משך השנים) בעבודה עם כל הגילאים.

אחד הדברים החשובים, לדעתי, הוא שהצוות של הגיל הרך יקבל הדרכה חיצונית מאיש מקצוע מנוסה. חשוב שזה יהיה איש חיצוני שאינו מונע ממניעים כלכליים ואחרים - אלא ממניעים של התפתחות ילדים וטובתם. בסופו של תהליך הייעוץ של אותו איש מקצוע (נקי משיקולים "זרים") ניתן יהיה גם לקחת בחשבון שיקולים מערכתיים נוספים - ולקבל החלטה.
מניסיוני - זו הדרך הטובה ביותר לקבל החלטה מושכלת בתחומים הללו.
אינני מתעלמת משיקולי מערכת, שיקולים כלכליים, שיקולים של טובת הצוות.... כולם קריטיים לתפקוד כל המערכת! אבל: שיקולים של טובת הילדים הם שיקולים ראשונים במעלה, משום שעבורם קיימת המערכת כולה.

בהצלחה,

דרורית אמיתי-דרור
מומחית לגיל הרך
יועצת להורים ולאנשי חינוך
0522322420




שיווק באינטרנט   ניוזלטר דיוור אלקטרוני   בניית אתרים   תקנון ותנאי שימוש © כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה  יצירת קשר   מנשא לתינוק   מצאי דולה   מי אנחנו