צור קשר פורומים חנות אינדקס פוסטפרטום הצילו צירים מאמרים חדשים ראשי
פורום רפואת שיניים לילדים
מנהל/ת הפורום: דר' רוית בן מאיר
  עששת דוהרת אצל בת 4שירין 21:50 04/12/2007
תיתי שלום,
אצל בתי בת ה- 4 אובחנו היום חורים ב- 14! שיניים... אני די המומה. הילדה לא אוכלת הרבה ממתקים, שותה רק מים, אנחנו מקפידים על צחצוח יסודי פעמיים ביום. היא ינקה אמנם בלילה עד גיל שנה וחצי (השיניים הראשונות בקעו בגיל 10 וחצי חודשים), אבל מעולם לא נרדמה עם בקבוק בפה (בכלל לא ניזונה מבקבוק). היא ילדה בריאה מאוד ואין לה כל בעיות אחרות מעבר לכך.
הרופא אמר שצריך לחשוב על אפשרות של טיפול בהרדמה מלאה, כדי לטפל בבת-אחת בהכל. בסופו של דבר סיכמנו שננסה לטפל בצורה רגילה ונראה איך זה הולך ואם זה לא קשה מדי לילדה. היא התנהגה למופת אצל הרופא היום, בזמן הצילומים והבדיקה, ובעיקרון "יש עם מי לדבר".
אני די בשוק מהאבחנה של העששת הנרחבת, במיוחד מכיוון שלפני כשלושה חודשים היינו אצל רופא אחר, שלא עשה צילומים אבל גילה רק מוקד אחד של עששת בשיניים הקדמיות. הרופא הנוכחי טוען שהחורים וודאי היו כבר לפני 3 חודשים. על הרופא הנוכחי קיבלתי המלצות חמות (בעצם - גם על הקודם, אבל על ההמלצות הנוכחיות אני יותר סומכת), והוא רופא מומחה לטיפול שיניים בילדים.
אז מה אני שואלת בעצם? (וסליחה על המגילה):
1. מה יכול לגרום לעששת נרחבת כזו? תשובות חלקיות שאני יכולה לתת - כנראה גנטיקה (היה מצב דומה גם אצל בן-הזוג בילדותו) ואולי גם אכילה מפוזרת יחסית על-פני היום (היא רגילה לאכול ארוחות קטנות ותכופות - ננסה לעבוד על זה). האם יש גורמים נוספים שאנחנו צריכים לשים-לב אליהם?
2. האם לדעתך כדאי לטפל בהרדמה מלאה, בבת-אחת? כמובן שאני חוששת מעניין ההרדמה.
3. הרופא נתן לנו מברשת שיניים שיש לה מעין 3 ראשים, שמצחצחים בו-זמנית את 3 משטחי השן. האם את ממליצה על מברשת כזו?
4. הרופא הזכיר שאולי יהיה צורך בטיפולי שורש - האם לשיני חלב יש בכלל שורשים, או שמדובר בשורשים של השיניים הקבועות?
5. האם יש סכנה בטיפול בעזרת גז צחוק? כמובן שנשתדל להימנע, אם אפשר, אבל אם יש צורך - האם כבר עדיפה הרדמה מלאה מאשר הרבה מקרים של שימוש בגז צחוק?
אני מניחה שההלם שלי משתקף כאן. אודה לך מאוד אם תוכלי לעשות לי קצת סדר בבלגן...
שירין
   ני עונה ככה בזריזות לפני העבודה, כי את נשמעת לחוצהתיתי רופאת שיניים 07:19 05/12/2007
אינני יכולה לקבוע מה גרם לעששת. ההנקה בשינה (צחצחת אחרי הנקות?), צחצוח לקוי, מבנה השיניים, מצב השיניים של המטפלים בילדה הרבה חיידקים יוצרי עששת) מבנה השיניים, טיב הרוק, הדיאטה (גם לחם, פירות ודגני בוקר עלולים לגרום לעששת, לא רק ממתקים).
אני אינני אוהבת את המברשת משולשת האאש. בדיוק מאותה סיבה שאינני מנקה את השטיחים בשואב עם שני ראשים. קשה לשלוט ויש אשליה שכל האזורים נוקו. זה מאד אינדיוידואלי.
לגבי גז צחוק: ככל תרופה, גז צחוק אינו תמים כלל. לא סתם הוכנס לפקודת הסמים המסוכנים. אני משערת שאת נמצאת בידיים אמונות. האם יש הכרח בטיפול בג צחוק? אין לי שום יכולת לקבוע. אינני מכירה את ילדתך. לגבי הרדמה כללית, השיקול שהייתי מפעילה, הוא גודל העששת. ילדה שצריכה לעבור חמישה טיפולי שורש ועשרה כתרים, הייתי אומרת לשקול בחיוב הרדמה כללית. ההתנהגות הטובה יכולה לאט לאט להתדרדר כי לילדה פשוט נמאס והיא מתיאשת. אם מדובר בסתימות פשוטות וטיפולים קצרים, די הגיוני לבצע ללא הרדמה כללית. שוב, אין לי יכולת ליעץ ככה "באויר"
לשיניים חלביות יש שורשים. אחרת איך אינן נופלות? כשהן אמורות לנשור, השורשים נספגים, ואז הכותרת נושרת.
מבחינת סיכון, גז צחוק עדיף על הרדמה כללית (למה חייבים גז צחוק?) והטיפולים אמורים לקחת כחמש פגישות, לא?
   תיתי - תודה רבה-רבה על התשובה המהירה!שירין 15:12 05/12/2007
אני מאוד מעריכה את ההתחשבות שלך.
נתחיל מהסוף - אם את מעריכה שטיפול ב- 14 חורים ייקח רק חמש פגישות זה נשמע לי מאוד אופטימי! הרופא אמר שיכין תכנית טיפולים לפעם הבאה. אין לי מושג כרגע האם יצטרכו טיפולי שורש או כתרים. אני מניחה שגם הרופא יידע בוודאות רק אחרי שיתחיל. מצד שני, הוא אמר מראש שחלק מהטיפולים לא יהיו קלים... אין הכרח בגז צחוק. הוא ינסה קודם בלי, רק ציין את האפשרות למקרה הצורך.
לגבי המברשת - נראה לי שאעשה אלטרנציה בין המברשת המשולשת והרגילה, כך שלא ייצא שבאופן קבוע מתפספסים אזורים מסוימים. (אני, אגב, ניסיתי את המברשת הזו על עצמי וזה גרם לי לגירוי בחניכיים, כנראה בגלל הזווית של שני הראשים הצדיים).
ולגבי הדיאטה - אכן עשירה למדי בלחם (ילדה שחובבת סנדויצ'ים). האם לחם מלא / שיפון הוא טוב יותר מבחינה זו מאשר לחם אחיד רגיל? פחות נדבק לשיניים? היום ניסיתי לארגן לה את הארוחות בצורה פחות מפוזרת על-פני היום. נראה אם זה יעזור.
במידה ואכן נחליט על הרדמה מלאה - האם יש לך המלצות איפה לעשות את הטיפול?
תודה אמיתית.
ש.
   לא שמעתי על הבדל בגרימת עששת בין לח שיפון תיתי רופאת שיניים 15:45 05/12/2007
לרגיל או קמח מלא. בדקי גם שהילדה אינה מרבה (אם בכלל) בצריכת משקאות מוגזים, ממותקים וגם תה צמחים, או מיץ הדר, שהם מאד חומציים ופשוט ממיסים את השן.
קשה לי ליעץ בדבר ההרדמה הכללית. את צריכה לסמוך על מי שבדק והתרשם מן הילדה. לגבי הרדמה כללית: לכי לבית חולים. לא למרפאה פרטית. ורצוי בית חולים ציבורי כמו שניידר, הדסה, רמב"ם. פשוט בשל שרות ההרדמה הגדול יותר, ומציאות טיפול נמרץ. זה אף פעם לא מזיק שיש בסביבה.
   ושב תודה! הילדהשירין 19:07 05/12/2007
שותה אך ורק מים.
אני לוקחת לתשומת לבי את ההמלצה על בי"ח להרדמה, אם נגיע לכך (ואני מקווה מאוד שלא).
חג שמח!
ש.




שיווק באינטרנט   ניוזלטר דיוור אלקטרוני   בניית אתרים   תקנון ותנאי שימוש © כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה  יצירת קשר   מנשא לתינוק   מצאי דולה   מי אנחנו