צור קשר פורומים חנות אינדקס פוסטפרטום הצילו צירים מאמרים חדשים ראשי
פורום מנשאים
מנהל/ת הפורום: אורית סופר
  סוגיית פישוק או ערסולאמא מודאגת 15:52 07/04/2010
אני אם לתינוקת בת חודשיים. מאז שהיא נולדה התייעצתי עם המון יועצות הנקה, מדריכות התפתחות וכדומה.. באופן גורף כולן תומכות בתנוחת ערסול במנשא.
החלטתי לבדוק במקביל גם את דעתם של האורטופדים ונתקלתי לתדהמתי בהתנגדות נחרצת לערסול. פניתי למספר מומחים.
אני מצרפת פה דוגמה לעיונכן:
www.starmed.co.il/Forum/?ForumID=30&Keywords=מנשא
של ד"ר אורי גבעון.
לטענתם, הערסול ממש פוגע בהתפתחות הגפיים והגב.
שאלתי-
איך זה שיש שתי דעות כל כך קיצוניות בין שני העולמות האלה
ובכל זאת מרבית האמהות דבקות בתנוחת ערסול ולא ביודעין או ביודעין עושות פשוט נזק לתינוקן הרך??
הבעיה לדעתי נובעת מהעברת ידע לא תקין של מדריכות התפתחות ללא רקע ברפואה שמקבלות מידע לא נכון מהמדריכות הבכירות שלהן שגם הן ללא רקע ברפואה או אורתופדיה וכדומה... הכי מצחיק שהן שוללת את דעתן של הרופאים וממשיכות להטעות את האמהות בלי לחשוב או להטיל ספק במה שהן למדו בקורס.
זה מטעה ובעייתי ואנחנו האמהות צריכות ללמוד להפעיל שיקול דעת ולדעת לפנות לגורם הנכון לייעוץ ולא לסתם מדריכות שהידע היחידי שהן קיבלו הוא דרך מדריכה שלא תמיד ברור מאיפה היא שאבה את הידע שלה.
מקווה שלא הייתי תוקפנית מידי אך חשוב לי מאוד להעביר את המסר.
   חילוקי דעותאורית מנשאים 19:27 07/04/2010
בתחום המנשאים ותנוחות נשיאה אכן קיימים חילוקי דעות לא מעטים בין אנשי מקצוע שונים.
לתנוחת ערסול יש יתרונות (לא מבוטלים) וגם חסרונות.
על חסרונות הערסול ניתן להתגבר ע"י החלפת צדדים (ערסול לצד אחר כל פעם) וכן גיוון בתנוחות הנשיאה (פעם ערסול, פעם תנוחה זקופה).
את צודקת שלא מספיק להמליץ על ערסול- חשוב להציג מידע מלא ולהסביר גם איך לערסל נכון ולהמנע מאותן בעיות שהאורתופדים מדברים עליהם.
מצד שני, כשאורתופדים ממליצים להמנע מערסול באופן גורף הם מתעלמים (יותר נכון אינם מודעים) מיתרונות הערסול, מהאפשרות להקל על גזים, לעזור לתינוקות עם טונוס גבוה להרפות ולשחרר שרירים מתוחים ועוד.

לעניות דעתי, אין שום חובה לערסל (למרות שאני יודעת שיש אנשי מקצוע שמציגים את הערסול בתור התנוחה הנכונה היחידה בגיל רך ואני חולקת על כך) ומאידך יש תינוקות שהערסול יכול להקל עליהם מאד. לכן כדאי לקחת את כל המידע בחשבון ומשם כל אמא צריכה להחליט מה נכון לה ולתינוק שלה.

מצרפת מאמר בשם "ערסול או פיסוק" שמסכם את הדעות השונות בתחום
minsa.co.il/cradle-or-not

וכן מאמר בשם "ערסול וכרבול" שמפרט את יתרונות הערסול.
www.minsaim.co.il/104117/%D7%9B%D7%A8%D7%91%D7%95%D7%9C-%D7%95%D7%A2%D7%A8%D7%A1%D7%95%D7%9C
   תודה על תגובתך...אמא מודאגת 00:01 08/04/2010
הקישורים שצירפת רק מחזקים את דעתי שהמידע הזמין והנגיש לאמהות מדגיש בעיקר את הצורך והיתרונות בערסול ואת ביטול תחושת האינטואיציות שלנו כאמהות על טובתו של התינוק אפילו שהוא עצמו מסרב לערסול בגופו..נהפוך הוא, עוד משכנעים אותנו לערסל אותו כמעט בכוח... כאמור להתנגד לתחושותינו ולבצע בו הרפייה, שחרור וכדומה..
אם כל כך הרבה תינוקות מתנגדים לערסול בהתחלה, כפי שמצויין במאמרים, אולי יש בזה משהו ויש צורך להיות קשוב לתינוק? ככה לפחות אני מרגישה.
אגב, הנסיון לנסות לתת לתינוק מעין תחושה שהוא ברחם מיותר ומוזר בעיני כיוון שהטבע התכוון ורצה שהוא יצא מהרחם(הוא סיים את תפקידו).. למה לנסות להחזיר אותו בכוח? התינוק צריך להיפתח ולגדול ולא להתכנס ולהצטמצם- בדומה לאבולוציה...

פחות התרשמתי לגבי המידע המציג את החסרונות של הערסול.. המידע על כך מועט ועמום כיוון שאיננו נכתב בעצמו ע"י אנשי מקצוע מעולם האורתופדיה והוא בהחלט לא מציג באופן נהיר את הבעיתיות בערסול לא נכון ובערסול באופן כללי.

בכל אופן תודה רבה על התייחסותך:-)
   להכריח להתערסלאורית מנשאים 06:25 08/04/2010
רוצה להתיחס רק לנקודה הזאת.
בעבר חשבתי כמוך, אם הילד מסרב להתערסל חשוב להקשיב לו.
מאז ראיתי כמה וכמה תינוקות (כמה מאות, אבדתי את המנין). יש תינוקות שפשוט לא רוצים להתערסל, לא בראש שלהם, ולא זקוקים לערסול כדי לישון טוב ולהיות שלווים ורגועים. עם תינוקות כאלה באמת אין צורך להתעקש.
אבל יש תינוקות שפשוט לא *מסוגלים* להתערסל כי הגוף שלהם נוקשה ומתוח, והם בוכים נונסטופ, מתקשים להרגע, מתקשים להרדם וסובלים מגזים. לדעתי ומנסיוני כשמדובר בתינוק כזה, ערסול כן יכול לעזור, ברמה של לשפר משמעותית את איכות החיים גם של התינוק וגם של האמא.
   תגובה נוספתרבקה שמס 21:52 15/04/2010
סליחה שאני מתערבת,
אורית, אנא תקני אותי אם אני טועה - עולה מדברייך האחרונים, שהערסול אינו *נצרך* לכלל התינוקות, אלא הוא יותר עונה להגדרה של תנוחה *טיפולית* לצורך פתרון בעיות ספציפיות.
אמא מודאגת - אכן, יש חשיבות רבה בייעוץ מקצועי לגבי נשיאת תינוקות. בעולם קיימים מספר בתי ספר לנשיאת תינוקות המכשירים ומסמיכים מדריכות ויועצות בתחום. הותיקים והמקצועיים שבהם נמצאים בגרמניה ונותנים הכשרה הכוללת גם את הפן ההתפתחותי והפיזיולוגי ומתבססת על מחקרים מדעיים שנעשו בתחום. גם בארץ ישנן מספר מדריכות נשיאה מוסמכות ע"י אתי הספר הנ"ל.
   כן ולא.אורית מנשאים 22:11 15/04/2010
לא הבנתי למה את שואלת אותי על כך- האם את מסכימה או לא מסכימה?
במקרה שהאם והתינוק נהנים ואוהבים את התנוחה אפשר לעניות דעתי להשתמש בה בלי שום סיבה "טיפולית".
יש מקרים שבהם התינוק לא בהכרח אוהב את התנוחה, אך עשוי להרוויח אם יעזרו לו להכנס לתנוחה ולהנות ממנה. במקרה כזה אפשר לשקול להשתמש בערסול לצורך "טיפולי". עלי לציין שלא נתקלתי בתינוקות רבים מהסוג הזה.

חשוב לי להדגיש שבמצבים כאלה לפעמים (ממש לא תמיד) יש צורך בקבלת עזרה מקצועית מתחום הליווי ההתפתחותי כדי לעזור לתינוק להתערסל.

חשוב לי להוסיף גם שיש אנשי מקצוע, כמו אלה שאמא מודאגת הזכירה, שימליצו על ערסול ואף יטענו שזו התנוחה הנכונה היחידה, אך לא ידעו כיצד לעזור לאמא לתינוק שמתקשה להתערסל. חשוב בעיני שמי שממליץ על ערסול ידע להתיחס גם לקושי להתערסל ולתת לכך תשובה (מעשית)- אחרת ההמלצה ריקה מכל תוכן.
   קצת בכיוון אחר - בטיחות הערסולרבקה שמס 23:12 15/04/2010
כוונתי היא שלא כדאי, לעניות דעתי, להמליץ על תנוחת הערסול באופן גורף בגלל הקושי להגיע לתנוחה *בטוחה* לתינוק בצורה עצמאית. הייתי ממליצה עליה במקרה של צורך טיפולי, כאשר יש אפשרות לקבל הדרכה למיקום נכון ובטוח של התינוק במנשא.
מסכימה בהחלט שרצוי שהממליץ על תנוחה זו יידע לתת מענה לקושי הפוטנציאלי של התינוק להתערסל.
   אני חושבת ששימוש בטיחותי במנשא בכל תנוחהאורית מנשאים 23:48 15/04/2010
הוא במידה רבה פונקציה של הדרכה. גם אם לא תמליצי לערסל יש סיכוי טוב שהורה שלא קיבל הדרכה ישתמש במנשא בצורה לא נכונה ולא בטיחותית.
   מסכימה, אבל זו תנוחה שבה נדרשת הדרכה ממוקדת, רבקה שמס 00:18 16/04/2010
מעבר להוראות כלליות איך שמים את המנשא. כמו כן, בתנוחה זו *בעיקר* נפגעו תינוקות עקב שימוש לא נכון, לדעתי, מכיוון שראש התינוק מוסתר ב"ערסל" של המנשא ובסוגים רבים של מנשא לא ניתן למקם היטב את התינוק עקב ריפוד והיעדר אפשרות כיוונון.
   אני מכירה רק סוג אחד של מנשאאורית מנשאים 08:06 16/04/2010
שבו נפגעו תינוקות בתנוחת ערסול ורק הוא לא ניתן לכוונון וזהו מנשא תיק "bag sling".
זה מנשא שבנוי מראש כך שניתן לשאת בו תינוק מבלי שהמנשא יהיה מהודק. כך שלא במקרה אותם תינוקות נפגעו בו (ועדיין מדובר במקרים ספורים מתוך מליונים).
בכל סוג אחר של מנשא שאני מכירה (מנשאי צד וכריכות) בהחלט יש אפשרות להדק ולכוונן ולמקם את התינוק נכון, וזה אפילו הכרחי כדי להרגיש שאפשר לפנות את הידיים. אמא שתערסל בלי הדרכה ולא תהדק היטב לרוב לא תרגיש בטוחה להוריד את הידיים מהתינוק ממילא (כך מנסיוני לפחות).
   בעיניי, הבעיה יותר בתנוחת התינוק, מאשר במידת ההידוקרבקה שמס 16:26 18/04/2010
כמו כן, למיטב ידיעתי, קיימים סוגים בעייתיים נוספים של מנשאים, כגון מנשאי צד המרופדים בצידי המנשא שלא מאפשרים הידוק מיטבי של המנשא וכוונון מדוייק של תנוחת התינוק.
   מנשאי צד מרופדיםאורית מנשאים 17:39 18/04/2010
רוב מנשאי הצד המרופדים מגיעים במידות ויש חשיבות גדולה להתאמת המידה הנכונה. כאשר משתמשים במידה המתאימה ניתן להדק את המנשא די הצורך.
מנסיוני מנשאי צד באופן כללי הם מנשאים שנמצאים פחות בשימוש משום שאם לא משתמשים בהם נכון הם פשוט לא נוחים ולא מרגישים בטוחים.

יש מנשאי צד מרופדים מאיכות נמוכה שקשה להדק אותם היטב בגלל שימוש בטבעות לא איכותיות, בדים לא מתאימים וכדומה. פה הבעיה היא המנשא עצמו, שלא יהיה בטוח בשום תנוחה. לשמחתי ממה שאני רואה בארץ בשנים האחרונות יש כיום בשוק מבחר גדול מאד של מנשאי צד איכותיים ביותר והמנשאים הבעייתים נדחקים הצידה ונמצאים בעיקר בשוק היד שניה.

לגבי ההידוק- תנוחת התינוק היא במידה רבה פונקציה של הידוק נכון.




שיווק באינטרנט   ניוזלטר דיוור אלקטרוני   בניית אתרים   תקנון ותנאי שימוש © כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה  יצירת קשר   מנשא לתינוק   מצאי דולה   מי אנחנו