צור קשר פורומים חנות אינדקס פוסטפרטום הצילו צירים מאמרים חדשים ראשי
פורום טיפול משפחתי
מנהל/ת הפורום: עו"ס MSW זהר טל לינדר
  ברוכים הבאים לפורום טיפול משפחתיזהר טל לינדר עו"ס – MSW 15:46 03/11/2008
פורום טיפול משפחתי

שלום לכולם,

שמי זהר טל לינדר עובדת סוציאליתmsw מטפלת בפרט בזוג ובמשפחה. נשואה + 3.
בעברי עבדתי במרפאה לבריאות הנפש למבוגרים, בשירותי הרווחה, וכיום אני מקיימת קליניקה פרטית לטיפולים פרטניים זוגיים ומשפחתיים (בקיבוצי עין החורש) ועובדת בתחנות לטיפול וייעוץ נישואין במועצה אזורית עמק חפר ובמועצה אזורית מנשה.
בפורום זה אנסה לתת מענה ראשוני מקיף ככל הניתן, להתלבטויות קטנות כגדולות – "האם אני במשבר" ? "האם כדאי לפנות לטיפול" ? "האם מה שאנחנו עוברים כמשפחה קורה גם במשפחות אחרות" ?
אני, אקרא ("אקשיב") ואנסה להרגיע ,לתת עצה והכוונה ו/או אפנה לטיפול.
במאמר קצר זה אנסה לתת סקירה רחבה ככל האפשר על המורכבות של המשפחה בימינו, ועל הקשיים הנפוצים בהם נתקלות משפחות.
ניתן יהיה להיעזר בי בפורום זה בכל ההקשרים אותם אציין וכמו"כ גם בכל נושא אחר...

המשפחה בשנות ה- 2000 :
ישראל של שנת 2008 מאופיינת בשונות גדולה בין משפחה למשפחה.
כל אחת מהמשפחות הינה "עולם ומלואו":
- משפחות מעורבות – ותיקים ועולים, עדות שונות.
- גירושין, משפחות של נישואין מחדש (פעם שנייה וגם שלישית), מצבים של "ילדים שלי" "ילדים שלך" ו"ילדים שלנו"...
- משפחות שהינן דור שני לשואה שגידלו ילדים ללא מודל הורי ושהינם היום סבים מבלי שהיו להם כאלה.
- זוגות צעירים הטרודים בבניית עתידם, משכנתא והישרדות כלכלית, לידת וגידול ילדים צעירים,
- שכבת הביניים (50 +) העסוקה בטיפוח הילדים והנכדים אך כלואה גם בין סוף הקריירה והיציאה לפנסיה מחד, חשיבה על שינוי תעסוקתי ומציאת עניין חדש ולעומת זאת טיפול בהורים המזדקנים, בבית או בדיור המוגן.
- משפחות הנקלעות למצבי משבר של חולי, נכות ומוות.

מהו טיפול משפחתי ?

טיפול משפחתי נועד לסייע בפתרון בעיות רגשיות של האדם הזוג ו/או המשפחה.
בשונה מטיפול פרטני, אתבונן באדם דרך הקשרים שלו עם האנשים המשמעותיים לו במערכת החברתית והמשפחתית שלו, מתוך הסתכלות על השלם ולא רק על כל חלק בנפרד.
פעמים רבות מופיעה "בעיה" אצל אחד מבני המשפחה – הרטבה בגיל הצעיר, בעיית גבולות עם אחד או מספר ילדים, מאבקי כוח, בעיות חברתיות, נשירה מלימודים ... חלק מהבעיות אכן קשורות בילד/מתבגר ובמערכת היחסים עימו, חלקן מרמזות על דבר אחר - הרבה יותר שורשי ועמוק, "תת קרקעי" – תוצאה של קשיים במערכת היחסים המשפחתית כולה. במצב שכזה תעשה עבודה עם כלל המשפחה על שינוי הקשרים, ה"בריתות" והרגישויות בין חבריה.
(לדוגמא – הורים שהגיעו אלי לטיפול סביב "בעיית פחדים של בנם המתבגר", בן ה- 14, אשר התחיל בתקופה מסוימת לישון במיטתם. הטיפול נסוב תחילה במתבגר, בקשייו בביה"ס, בירור על המערך המשפחתי וניסיון להבין מניין נובעים הקשיים. מהר מאוד התבהר כי הילד הינו ילד עם קשיים רגילים לחלוטין, אינו מוקד הבעיה כלל וכי הוא רגיש במיוחד, עם חושים מפותחים ה"נזעק לטפל" בבעיית האינטימיות החסרה של הוריו. לאחר שהילד הוצא מחדר הטיפולים ו"שוחרר" לענייניו, התחלנו לטפל בשורש האמיתי של הבעיה – הזוגיות והאינטימיות בין ההורים).

מתי כדאי לפנות לטיפול משפחתי ?

החיים מזמנים לנו משברים מסוגים שונים ומגוונים. חלקם התפתחותיים ונורמטיביים :
* לידת תינוק – משבר והתחלה חדשה עבור כל זוג, ולו גם היציב ביותר, נדרשת עבודת הכנה, תיאום ציפיות, חלוקת תפקידים והיערכות מחדש.
* מעבר דירה, * שינוי במקום העבודה – אפילו קידום יכול להיחשב כשינוי משברי הדורש מאמץ של הסתגלות. * עליה לכיתה א', * מעבר לחטיבה, * בוודאי שמעבר לצבא, * עזיבת הילדים את הבית תסמונת "הקן המתרוקן", * חתונה, * לידת נכדים...

ומשברים הנחווים על ידינו כמאיימים וקטסטרופליים :
* פיטורין, * גירושין, * מחלה, * נכות, * מוות של אדם קרוב... ועוד.
(כל אחד ממשברים אלה דורש התייחסות מעמיקה של איש הטיפול לגורם ההפתעה, לאבל ולתחושות הקשות הנלוות לגילוי. התהליך הטיפולי מתייחס לכל הרגשות הקשים העולים – כעס, עלבון, תחושת נחיתות "כל העולם נגדי" "למה זה קרה דווקא לי" ? ועוד... תהליך ארוך וקשה עד למציאת נקודת איזון חדשה, נחמה והשלמה עם המצב החדש).

למשברים אלה מגיבים כל משפחה וכל פרט בתוכה, באופן שונה וייחודי.
ישנן משפחות המתגייסות בעת משבר להושטת יד משותפת. נערכת בהן "שיחה/התייעצות משפחתית" של חיפוש מוצא משותף, נעשית חשיבה על הכוחות המייחדים כל אחד מחברי המשפחה ונרקמת תוכנית ל"תקיפת" הבעיה העומדת על הפרק.
ישנן משפחות אחרות, בהן כל פרט ערב לעצמו בלבד, לא בהכרח מרגיש בטוח ונינוח להסתמך על אחרים, לעיתים מנסה ש"לא להכביד" עליהם, וכך מוצא עצמו כל פרט לבד, מול המשבר המאיים.

כל משפחה ומנגנוני ההתמודדות שלה. כל מנגנון התמודדות שכזה הוא לגיטימי (כל עוד נמצא כי הוא יעיל למשפחה) ולעולם יהיה מושתת על ההיסטוריה המשפחתית של ההורים, על המודל הבינדורי שהועבר אליהם (הדוגמא האישית, הערכים של משפחת המוצא וכו') ועל ההרגלים והמיתוסים עליהם חונכו.

הדרכת הורים:
חלק חשוב בטיפול המשפחתי הינו הדרכת הורים.

המעבר מזוג למשפחה - הכניסה לתפקיד ההורות, על אף שברוב המקרים היא מתוכננת, מוצאת אותנו תמיד, לא לגמרי מוכנים.
בצד הרגשות החיוביים וההתרגשות הרבה מתלוות להורות גם תחושות של בלבול חרדה וחוסר אונים,
כל כך הרבה ספרים, פורומים באינטרנט ועצות סבתא, נועדו לטפל בהסתגלות לתפקיד הזה, הכל כך משמעותי בחיינו. ההורות מציבה לנו אתגרים ומהווה "ריצה למרחקים ארוכים". אין ממנה דרך חזרה, לעיתים גם אין מנוחה ומספיק פסקי זמן כדי למלא את המצברים.
נשים וגברים רבים נוטים בשלבי ההורות הראשונים להשקיע את כל כולן/ם בתינוק בדרך כלל על חשבון שאיפותיהם, צורכיהם, רצונותיהם... סדר היום החדש ממלא כל כך עד כי לא נותר זמן לעניינים אישיים וזוגיים. בטיפול עולים תכנים של עייפות, מחנק, תחושות של דיכאון ומצוקה. התינוק החדש ממלא ברגשות חמים ובריגוש אולם פעמים רבות מתלווה לרגשות אלה תחושה של ירידה בשביעות הרצון מהזוגיות, לחץ, קושי בחלוקת התפקידים תחושות של דחייה והזנחה ופגיעה בסיפוק מיחסי מין ואינטימיות.

הורים לפעוטות- נושאים של כניסה למשפחתון, בחירת מטפלת, גמילה מטיטולים ומוצץ וכו'.

הורים למתבגרים – הורים למתבגרים מתארים פעמים רבות את תחושותיהם במילים "יאוש", "חוסר אונים", "תסכול מתמשך", "הוא/היא מדברים בשפה שאני לא מבינה" וכו'.
גיל ההתבגרות מאופיין בשינויים התפתחותיים חברתיים והורמונליים קיצוניים המכניסים אל הבית משב רוח אימתני, משפחות רבות מתארות זאת כ"צונמי" ריגשי.
בטיפול המשפחתי ניתן לתת מענה לתחושות הקשות וליצור תקשורת מחודשת בין חברי המשפחה לדיבור מעמיק יותר על הרגשות ועל הצרכים המשתנים של כל אחד מחברי המשפחה, תוך מתן כבוד לתהליך ונתינת מקום ולגיטימציה לרגשות העולים בו.

דגש משמעותי מושם בטיפול על בניית "חזית הורית אחידה" על מנת לטפל בנושאים המשמעותיים לכם ולילדיכם "באותה השפה", עם תוכנית מוגדרת וידועה מראש, מתוך שיתוף פעולה, מתוך מחשבה ולא מתוך "שליפה מן השרוול". בהדרכה מתייחסים למצבים עכשוויים כמו גם מתאמנים לקראת מצבים העומדים לבוא, מתוך חשיבה מוקדמת ובניית אסטרטגיה הורית משותפת.

סקירה זו הינה "על קצה המזלג" בלבד.
מזמינה אתכם לפנות, להתייעץ ולהיעזר , ומבטיחה תשובות מכל הלב ובגובה העיניים.
מוזמנים לפנות בכל בעיה ושאלה, כפי שהזכרתי, לגבי נושאים שהעליתי כאן וכל נושא אחר המטריד אתכם.
מצפה לפניותיכם,
מתרגשת להיות כאן בשבילכם !

להשתמע,
זהר טל לינדר
עו"ס – MSW
מטפלת פרטנית זוגית ומשפחתית
7295156 - 050




שיווק באינטרנט   ניוזלטר דיוור אלקטרוני   בניית אתרים   תקנון ותנאי שימוש © כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה  יצירת קשר   מנשא לתינוק   מצאי דולה   מי אנחנו