צור קשר פורומים חנות אינדקס פוסטפרטום הצילו צירים מאמרים חדשים ראשי
רפואה משלימה
מנהל/ת הפורום: לינוי הופמן, ורד לב
  מי,מי רצה הסבר על דם המכבים(הליוקרסם) ולא קיבל?גילי אבישי 18:47 13/12/2007
"שם בוטני: Helichrysum italicum
שם קודם: H. angustifolium
שם אנגלי: Immortel, Curry plant

מבין כ-500 מיני דם המכבים (Helichrysum) הצומחים על פני כדור הארץ, Helichrysum italicum הוא בעל הפעילות הרפואית המעניינת ביותר, הודות לתכולה של שמן אתרי איכותי וייחודי.
הצמח, רב-שנתי ממשפחת המורכבים (Asteraceae), גדל בקורסיקה ובסרדיניה. גובהו עד 30 ס"מ, עליו כסופים ופרחיו צהובים. הפרחים מכילים שמן אתרי ייחודי המוּפק ע"י זיקוק במים. ריחו חזק ונעים ומזכיר ריח של קארי (אם כי התבלין עצמו מיוצר מתערובת של צמחים אחרים).

מרכיבים עיקריים בשמן האתרי1
אסתרים: נריל אצטט ונריל פרופיונט (עד 40%)
ססקוויטרפנים - כורכומן (curcumene) (כ-10%)
כהלים - נרול וג'רניול (8%)
דיקטונים (diketones) או דיונים (diones), כגון: 2,5,7 trimethyl-2decene, 6,8 dione (כ-10%-5%).

אסתרים נחשבים לחומרים נוגדי דלקת ונוגדי עווית.5,6
הססקוויטרפן כורכומן ידוע כנוגד חמצון חזק וכנוגד דלקת.4
דיקטונים ובטה-דיונים הם חומרים מאוד נדירים בשמנים אתריים, והם בעלי תכונות ביולוגיות ייחודיות: נוגדי חמצון חזקים, נוגדי סרטן, מעודדים צמיחה של כלי דם, קולטים יונים של מתכות Zn++, Cu++, Fe++ .2
השימוש המסורתי בשמן האתרי הוא לטיפול בפצעים, חבלות, נפיחויות ושטפי דם תת-עוריים (hematoma). בנוסף, מייחסים לו יכולת לסייע להגלדה מהירה של פצעים ולהעלמת צלקות.

פעילות רפואית
השמן נחקר באירופה לשיפור העור ולטיפול בפצעים, בחבלות ובדלקות שנגרמו מפציעות או מניתוחים קוסמטיים. כמו כן הוא נחקר לטיפול בדלקות מפרקים, לשיפור פעילות כלי דם ועצבים.
במחקר שנערך בצרפת,3 הובחנו הפעילויות הביולוגיות הבאות:
פעילות נוגדת חמצון חזקה, המיוחסת לנוכחות הדיקטונים והכורכומן.
פעילות ליפוליטית: בדיקות שנעשו על תאי שומן ממקור אנושי הראו, שהשמן בעל פעילות ליפוליטית גבוהה מאוד. הטיפול בשמן הליקריסיום המיס את השומן מתוך התאים. כיום בודקים שימוש אפשרי בשמן כטיפול בצלוליט.
עידוד סינתיזת קולגן מסוג I. קולגן ואלסטין הם סיבים חלבוניים הנמצאים בשכבה הרטיקולרית של הדרמיס ומקנים לעור אלסטיות ומראה חלק. נזק חמצוני לסיבים אלה (קרינה, רדיקלים חופשיים, ועוד) הורס את המרקם והגמישות שלהם, והוא הגורם העיקרי להזדקנות העור ולהופעת קמטים.
פעילות נוגדת דלקת, שהובחנה בניסויים עם 5-lipoxygenase ועיכוב ייצור של פרוסטגלנדינים דלקתיים.
עידוד ייצור של כלי דם (angiogenesis) וע"י כך שיפור של זרימת הדם הוורידית והגנה על הוורידים מפני תהליכים דלקתיים (phlebitis).

מסקנות מחקרים אלה3 היו שהשמן אכן טוב לטיפול בשטפי דם תת-עוריים ובמחלות מפרקים. הוא עודד הגלדת פצעים ושיפר את תפקוד כלי הדם. כיום משתמשים בשמן אחרי ניתוחים פלסטיים, לטיפול בשטפי דם ונפיחויות.3
השימוש בשמן אתרי הליקריסום מומלץ גם כטיפול בחבלות שנגרמו מפעילות גופנית.

שמן הנשא
ריכוז מומלץ: 10%-5%, בתוך שמן נשא.3

שמן הנשא המומלץ ביותר הוא תערובת של שמן זרעי פקעות ורדים - Rosehipseeds, המיוצר מזרעי המין Rosa rugosa ושמן אגוזי לוז (מקדמיה), בכמויות שוות.
שמן רוזהיפ ידוע ביעילותו לטיפול בצלקות ובחבלות. הוא ייחודי בתכולה הגבוהה של חומצות שומן חיוניות: 35% חומצה לינולנית וריכוז דומה של חומצה לינולאית, כלומר גם אומגה 3 וגם אומגה 6 (וזה בד"כ נדיר). חומצות שומן אלה מיטיבות מאוד עם העור.

שמן מקדמיה עשיר בחומצה פלמיטולאית - חומצה שגם נוצרת בזקיקי השומן שבעור - ולכן הוא משתלב בקלות בשכבת העור.

מקובל להשתמש בתערובת של שני שמנים אלו כשמן נשא, להוסיף ויטמין E למניעת חִמצוּן השמן, וכאמור להוסיף שמן אתרי הליקריסום בריכוז הרצוי. שמן הליקריסום יעיל ביותר לטיפול בעור. מומלץ להקדים ככל האפשר טיפול בצלקת, בעודה טרייה, וע"י כך לזרז ריפוי של הרקמה ומראה עור חלק. הטיפול בצלקת ישנה דורש זמן ממושך יותר. "
   מאת רוזי אבלסון היא מיקרוביולוגית וביוכימאית. עוסקת בעיקר בפרמקולוגיה של צמחים ארומתיים.גילי אבישי 18:51 13/12/2007
   גילי כל הכבוד, תודה רבה!לינוי הופמן 19:38 13/12/2007
   ומוסיפה ומחדדתגילי אבישי 22:25 14/12/2007
שבהרבה מקרים רצוי להשתמש בו ללא שום שמן נוסף,פשוט כמו שהוא,במקרה של צלקת ניתוחית,ברית מילה,תפרים אחרי לידה וחתכים עמוקים בעלי שפה חלקה




שיווק באינטרנט   ניוזלטר דיוור אלקטרוני   בניית אתרים   תקנון ותנאי שימוש © כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה  יצירת קשר   מנשא לתינוק   מצאי דולה   מי אנחנו