צור קשר פורומים חנות אינדקס פוסטפרטום הצילו צירים מאמרים חדשים ראשי
פסיכולוגיית ילדים
מנהל/ת הפורום: אורית גודקאר
  אבחון לילדה בת 8ותיקה בפורום 04:43 15/04/2008
אני מעוניינת לקחת את הבת שלי לאבחון על רקע בעיה שאפרט בהמשך. השאלה היא האם היא צריכה אבחון פסיכו-דידקטי או משהו אחר, ואם כן, האם נדרשים אבחונים אחרים בנוסף. חוץ מזה, אשמח להמלצה על איש מקצוע בתחום באיזור תל-אביב או השרון...(האם את עוסקת באבחונים???).

ולבעיה עצמה -
הבת שלי לא אוהבת לקרוא, והגעתי למסקנה שהדבר אולי נובע מקושי מסוים. היא כבר בסוף כיתה ג', והקריאה שלה עדיין "ראשונית" - היא טועה במילים ארוכות, מרבה לנחש מילים במטרה להגביר את הקצב, לא תמיד נשמעת לכללי הפיסוק. הבנת הנקרא שלה נראית לי טובה (אם היא טורחת לקרוא עד הסוף בלי לדלג על קטעים...), אבל יש לה גם המון שגיאות כתיב - ודאי לא דבר חריג, אבל אני תוהה אם אין קשר בין הדברים. מדאיגה אותי גם העובדה שבקרוב תידרש לקרוא ללא ניקוד, ואני לא בטוחה שהיא מסוגלת לכך. אני מנסה לעשות "פרומואים" לקריאה - אנחנו הולכות לחנויות ספרים ולספריות ובוחרות יחד ספרים מעניינים, ואני ממשיכה להקריא לה בשביל הכיפ. אבל היא מעולם לא לקחה ספר ליד בלי שנשדל אותה, והיא נוהגת להסביר לי שישנם אנשים שאוהבים לקרוא ויש שלא - כל אחד וטעמיו הוא...

בזמנו הפריע לה שחלק מחברותיה קוראות מהר ממנה, ונהנות מספרים "שמנים" בשעה שעבורה הקריאה היא מטלה. בהתחלה היא ייחסה את זה לעובדה שלא לימדתי אותה לקרוא כבר בגן, כפי שעשו חלק מהאמהות האחרות - והיא כעסה עלי. היא הפסיקה לדבר על כך, אבל אני לא משוכנעת שהרגישות שלה בנושא חלפה. אולי היא פשוט לא רואה בנו כתובת לשיחות בנדון (אני מודה שבדרכנו הפולנית, אמרנו לה לא אחת שאם תתאמן בקריאה, יהיה לה יותר קל והיא תיהנה יותר - כמו בכל תחום אחר בחיים; זה ודאי נכון כאמירה כללית, אבל מן הסתם מאוד מתסכל אם הקושי נובע מבעיה אורגנית...).

אני חייבת לציין כי מדובר בילדה נבונה מאוד, עם המון סקרנות ויכולת לימוד עצמאית. היא מאוד אוהבת חשבון וכל מה שקשור בו (וגם משחקת שח...), אבל מקבלת ציונים גבוהים בכל המקצועות (יש לה כנראה זכרון טוב; היא מקבלת בעקביות 100 בבחינות בתורה, למשל, אף שברור לי שאין סיכוי שהיא קוראת את הפרקים לרענון לפני המבחנים...). אני מניחה שעל רקע זה מעולם לא נאמר לנו שיש לה בעיה כלשהי (ואולי אין באמת בעיה, ואולי ההתעלמות קשורה ל-41 הילדים בכיתה ולמורה האדישה במיוחד...).

עוד אציין שהיא ילדה אנרגטית ביותר. יש לה אח שאובחן כ-ADHD, ואני רואה הרבה מההתנהגויות שלו גם אצלה. לפעמים עולה בדעתי, שיש לה בעיה מסוימת בריכוז.

כמילה אחרונה, אני חייבת להגיד שיש לי נקיפות מצפון על כך שחיכינו עד עכשיו - החשדות שלי בנושא החלו עוד בכיתה א'. אבל מאחר שאני הייתי תולעת ספרים רצינית, שקראה בלי סוף מגיל צעיר מאוד, חששתי שמא אני רואה צל הרים כהרים רק משום שהיא שונה מאוד ממני...
   איזה מין אבחוןאורית גודקאר, פסיכולוגית 09:39 15/04/2008
שלום ותיקה,
אתחיל דווקא מהסוף - הניחי לרגשות האשם, לא הזנחת את הילדה אם לא אבחנת אותה בכיתה א', להיפך! בעיני לא נכון להרבות באבחונים אם אין שאלה מהותית שהאבחון מיועד לענות עליה, וסביר להניח שבאלף עוד לא היתה הברורה התמונה ממילא, ולא היה פשוט למקד את תוצאות האבחון ללא הזמן וההתנסויות בדרך. הרי בא' ילדים רבים עוד לא שולטים באופן מלא במיומנות הקריאה והכתיבה, ולכן קשה להעריך בדיק מה הקושי, במיוחד אם מדובר בילדה מבריקה.
שנית, אני שמחה עבור ביתך שהורה לא לגמרי רואה בה בעייה, ולא פנויה אליה מידי - טוב להתנהל בהרגשה שמעריכים אותך כטובה, ולא רק להתמקד בקושי ובלקויות! זה לא אומר שאתם כהורים לא צריכים לראות אותה על המכלול של יכולותיה וקשייה, ולנסות להיענות לצרכים שלה, אבל מה רע שיתפסו ממנה תלמידה טובה? ככה היא בונה את עצמה בין חבריה לכיתה ובעיני עצמה כלומדת בעלת יכולת, והדימוי הזה הוא בעל ערך לא פחות מהשליטה בפרק זה או אחר בתנ"ך, או במידת הרהיטות שלה בקריאה.
מהתיאור שלך עולה בבירור תמונה של ילדה חכמה, בעלת יכולת לפצות על קשיים, ויכולות טובות כמו זיכרון, הבעה מילולית ואפילו וכחנות מסוימת... (-: בגלל הרקע המורכב הייתי ממליצה על אבחון פסיכודידקטי, שיבחן גם היבטים דידקטיים (רמתה קריאה והכתיבה בהשוואה לבני גילה) וגם היבטים פסיכולוגים (היכולת הכללית, התפיסה, הזכירה, ועוד) ורגשיים (איך היא רואה את עצמה? אילו רגשות עולים בה מול התנסויות שונות, איך היא מתמודדת עם רגשות אלו? מה הנקודות החזקות שלה? איך היא בקרב בני גילה? ועוד). היתרון של אבחון כזה הוא ברוחב היריעה שנפרס, וביכולת להפריד בין גורמים רבים שמשפיעים על הלמידה, שאינה רק יכולת קוגנטיבית.
אני עושה אבחונים כאלו בקליניקה שלי ברמת גן ובכרכור, אם מתאים לכם, ואם תרצו, אשמח להמליץ על פסיכולוגים נוספים.
חג שמח,
אורית
www.hebpsy.net/orit
   תודה רבה!ותיקה בפורום 11:34 17/04/2008
אשמח להיות איתך בקשר אחרי החג...

חג שמח!




שיווק באינטרנט   ניוזלטר דיוור אלקטרוני   בניית אתרים   תקנון ותנאי שימוש © כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה  יצירת קשר   מנשא לתינוק   מצאי דולה   מי אנחנו