צור קשר פורומים חנות אינדקס פוסטפרטום הצילו צירים מאמרים חדשים ראשי
פסיכולוגיית ילדים
מנהל/ת הפורום: אורית גודקאר
  הרטבת יוםסוי 12:55 29/04/2008
אורית שלום. הילדה שלי בת 3.5, "נגמלה" מחיתול לפני גיל שנתיים. תחילה למשך היום ומאוחר יותר גם בלילה. מאז שנגמלה ועד היום יש אצלה דפוס ברור. היא מרטיבה, אבל בעיקר כשהיא איתנו. היא שוהה בגן במשך יום שלם - עד 5 אחה"צ ובדרך כלל נשארת יבשה יום שלם. גם בלילה היא יבשה - עד לאחרונה הייתי מבקשת לעשות פיפי לפני השינה כדי למנוע הרטבה בלילה אך בזמן האחרון הפסקתי כשראיתי שלא נדרש - היא בדרך כלל נשארת כל הלילה יבשה. לגבי משך היום בגן - עד שנה שעברה (עד גיל 3) היתה במסגרת משפחתון וחשדתי שאולי משהו בדפוסי המשמעת של המשפחתון גורם לה להישאר יבשה במשך היום, אך אני רואה שגם בגן הנוכחי זה ככה. בין גילאי 2-3 מרגע שהיתה מגיעה הביתה היתה כל הזמן רטובה. כיום המצב קצת השתפר - היא כן עושה פיפי בשירותים אך לעיתים קרובות כשהיא כבר מגיעה לשרותים הבגדים כבר רטובים - ז"א היא כבר לא עושה את כל הפיפי בבגדים, אבל את חלקו כן.
אני לא יודעת מה לעשות, קיוויתי שזה יעבור מעצמו. אני חושבת שלילדה יש שליטה על הסוגרים (לראיה כל היום בגן), היא גם ילדה מאד מפותחת לגילה גם פיזית וגם שפתית, היא מאד חכמה. אני לא יודעת למה היא מרטיבה. ככשואלים אותה יש לה כל מיני הסברים. אתמול בסוף היום בגן מצאתי אותה רטובה (כן גם זה קורה) אז היא הסבירה לי שהיה לה פיפי באמצע המפגש והיא רצתה לשמוע את הסיפור עד הסוף. לפעמים היא טוענת שנשפכו עליה מים.
בינתיים אנחנו לא עושים שום דבר מיוחד, האם יש צורך? האם לדעתך יש מקום לנסות שיטת פרסים - שבכל יום שתישאר יבשה יום שלם תקבל פרס? אף פעם לא נקטתי בשיטת פרסים במה שנוגע לעשיית צרכים (גם עם הבת הגדולה). האם לדעתך העניין יכול להצביע על בעיה ריגשית מורכבת שיש צורך דחוף לטפל בה? תודה.
   פיפי שבורח ביוםאורית גודקאר, פסיכולוגית 18:02 04/05/2008
סוי שלום,
מה שקורה לביתך שונה מאד ממה שתארה האמא בהודעה הקודמת. לא הייתי פונה אל הילדה בשאלה לגבי סיבות ההתנהגות - סביר להניח שלא יהיו לה תשובות ולכן היא תמציא הנמקות כפי שנראה לה באותו רגע. זה פשוט עדין לא כלי שעומד לרשותם של ילדים בגיל כזה, גם אם הם נבונים ומילוליים מאד, הם לא מסוגלים לסוג הפשטה וחשיבה מילולית כזו לפחות לכמה שנים הבאות.
כמו שאמרתי, אני נגד פרסים, אבל כאן צריך לנקוט יותר זהירות. יכול להיות שצריך לחזק את ההתנהגות לא על ידי פרס קונקרטי, אלא על ידי שבח או ציון התוצאות הנעימות של המעשה - איזה כייף שהחליפה היפה שאת אוהבת ללבוש יבשה ונקייה! תשמרי עליה, זה יהיה נהדר שתוכלי ללבוש אותה כל היום, נכון?
יכול להיות שההתנהגות קשורה להיבטים אחרים של החיים שלכם ושלה שאינם קשורים ישירות לגמילה מהטיטול, וכמובן שקשה לעמוד עליהם באמצעות הודעה בפורום. אולי נכון יהיה לקחת כמה פגישות התייעצות ולפרוס את התמונה הרחבה יותר בשיחות. האפשרויות שאני הייתי בודקת זה באמת הקשר עם אחותה הגדולה, אירועים חריגים במשפחה ובמשפחה המורחבת (מחלה, נטישה, היעלמות של דמות משמעותית אפילו מהגן), או קשיים רגשיים על רקע אחר - ייתכן שהיא באמצעי כזה מייצרת לעצמה זמן "איכות" הורי או מזעיקה את תשומת הלב שלכם בצורה מהירה וחד משמעית. אני מנחשת כאן, לגמרי זורקת השערות פרועות, וככה גם צריך לראות את הרעיונות הללו, אוקיי?
מכיוון שהמצב נמשך זמן ארוך יחסית (יותר מחצי שנה זה זמן ארוך במושגים של ילדים), אני מניחה שכבר ניסיתם די הרבה דברים ואתם קצת מיואשים - מקווה שתוכלו בכל זאת לקבל משהו מתשובתי זו, ושהבעיה תיפתר במהירות.
אורית
www/hebpsy.net/orit
   אורית תודה, ותגובהסוי 10:10 05/05/2008
אני כנראה חצי מודעת לזה שהיא לא יכולה לענות לי על שאלת הלמה, ובכל זאת זה "נפלט" לפעמים. אפסיק עם זה. לגבי החיזוקים - היא בעצמה לפעמים "מחזקת" את עצמה ואומרת "נשארתי יבשה כל היום", אבל אולי באמת אנסה לתמרץ אותה יותר ע"י עידוד להישאר יבשה, אולי לשים דגש על יופים של הבגדים וכו'. תודה על העצה.
לגבי האפשרויות שהעלית - היחסים עם אחותה הגדולה נהדרים הן כל הזמן משחקות יחד ונהנות זו מחברתה של זו. אין ארועים חריגים במשפחה וגם לא נראה לי שזו דרך למשוך תשומת לב. אנחנו ממש לא "קופצים" מזה שהיא רטובה, לרוב היא הולכת לשירותים, משאירה שם את הבגדים הרטובים וממשיכה לשחק ערומה. אף אחד לא מתרגש וגם לא היא עצמה.
מה שנשאר זה קשיים ריגשיים שזה הרי תמיד יכול להיות ותמיד מטריד - אולי עובר משהו על הילד שלי שאני לא יודע?
את כותבת שבודאי ניסינו הרבה דברים ואנחנו מיואשים - אז האמת שלא ניסינו הרבה דברים, רק הדברים הרגילים של לשמוח איתה כשהיא יבשה, לפרגן לה כשהיא עושה פיפי בשרותים, ו.. לפעמים קצת להתעצבן על זה שהיא רטובה. אבל ממש בקטנה. אנחנו לא מיואשים, סך הכל ממש כיף לנו איתה, רק התחושה שאולי יש משהו שצריך לעשות ולא עושים.
יש לי שאלה - אם נחליט לפנות ליעוץ, איך מוצאים את המקום הזה? לאן לפנות, היכן לחפש? אנחנו מחיפה.
שוב תודה.
   מה עושיםאורית גודקאר, פסיכולוגית 10:15 06/05/2008
הייסוי,
מהתיאור שלך באמת נשמע שהכל בסדר. התיאור גם של התגובות שלכם וגם של האוויר הכללית ממש מצוין, ואכן משדר תחושה שאין איזה משבר שמביא את ההתנהגות. מצד שני, ההרטבה נמשכת... לו רק בגלל משך הזמן הארוך יחסית של התמשכות הבעיה הייתי מציעה לכם לפנות לייעוץ. יש בחיפה תחנה מצוינת שנותנת יעוץ התפתחותי, אני לא זוכרת את כתובתה, אבל אם תנסי בגוגל לחפש "תחנה התפתחותית" נדמה לי שתגיעי אליה. בכלל, כל איזור הצפון מאד חזק בתחום ההתפתחותי, כך שאתם בידים טובות.
מקווה שעזרתי,
אורית
www.hebpsy.net/orit




שיווק באינטרנט   ניוזלטר דיוור אלקטרוני   בניית אתרים   תקנון ותנאי שימוש © כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה  יצירת קשר   מנשא לתינוק   מצאי דולה   מי אנחנו