צור קשר פורומים חנות אינדקס פוסטפרטום הצילו צירים מאמרים חדשים ראשי
פסיכולוגיית ילדים
מנהל/ת הפורום: אורית גודקאר
  תסכול אצל ילדה בת 4חסויה 11:01 03/05/2008
פרסמתי בפורום הכללי ורק כעת גיליתי שגם כאן יש פורום רלוונטי. אז הנה.
בתי בת 4 ילדונת מקסימה, מוכשרת ונהדרת ולאחרונה אני רואה תופעה שהולכת ומתגברת אצלה שקצת קשה לי להגדיר אבל שגורמת לה לסבל ועגמת נפש.
הילדה רוצה שהסביבה תגיב ותציית לה והיא מאד מתוסכלת אם הדברים לא קורים כפי שהיא רוצה. לדוגמא היא רוצה ליצור משחק בו היא תאמר משהו ואני אגיב בצורה מסוימת, ואז היא תגיד כך ואני אגיב כך ואם לא ברור לי בדיוק איך היא רוצה שאני אגיב היא מתחילה לכעוס ומהר מאד זה מגיע לבכי והתפרצות. או שהיא מלמדת חברה שיר (היא מאד מאד מוסיקלית) והחברה לא מצליחה ללמוד בדיוק את המילים או המנגינה ושרה לא נכון והיא מנסה שוב ושוב והיא מהר מאד נכנסת לעצבים, תסכול ובכי גדול.
זה כאילו שהיא בונה לה תסריט והכל חייב להיות מדויק בתסריט ואם מישהו לא מגיב בהתאם או לא משתף פעולה היא לא מצליחה להתמודד עם זה.
האמת היא שלא שאלתי את הגננות איך היא בגן מהבחינה הזאת, אבל יש לי תחושה שזה רק בבית.
הייתי שמחה לשמוע רעיונות, עצות איך נוכל לעזור לה וכו'.
אני חסויה כאן כדי לשמור על האנונימיות של בתי.
   תסכול והתפרצויות זעםאורית גודקאר, פסיכולוגית 18:11 04/05/2008
שלום לחסויה,
התיאור שלך מאד דומה למה שקורה לילדים בגילה של ביתך, אם כי נשמע כי היא לוקחת את זה קצת יותר הלאה (-: התפרצויות זעם ותסכול כשהמציאות אינה נענית בצורה מדויקת מספיק שכיחים מאד. בדרך כלל הסיבה היא לא התסריט המקומי בו עסקינן, אלא תחושה פנימית עמוקה יותר ש"העולם לא מבין אותי מספיק במדויק". וזו תחושה באמת קשה, גם לנו כמובגרים, אז על אחת כמה וכמה לילדה בת 4. סביר להניח שהדבר המשמעותי ביותר שיעזור לה להתגבר על התסכול יהיה ללמוד אותה טוב יותר לא במצבים האלו - כלומר, לנסות לשבת איתה למשחק על השטיח כשהיא מכתיבה את הקצב, בכל פעם למשך עשרים דקות ולא יותר. בו את צופה שעוקבת אחריה ולא מנסה באותו זמן לחנך אותה או להניע אותה לעשות משהו מסוים. פשוט לשבת לידה, ולהתבונן לעומק, ולנסות להצטרף למשחק שלה בצורה שנראית הכי לא מתערבת והכי מקבלת את העולם שלה כפי שהוא בא לידי ביטוי במשחק.
במקביל, בזמן התפרצות הזעם אין הרבה מה לעשות, כי היא ממש לא פנויה לשמוע אתכם. אפשר להמתין בסבלנות (כן אני יודעת, זה מאד מאד קשה לשמור על קור רוח במצבים כאלו!) ואז לומר משהו בסגנון - נראה לי שקשה מאד כשלא מבינים אותך; או - אני רואה כמה הרגשת רע, בואי ננסה ביחד למצוא פתרון. את המילים הטובות האלו שביר להניח שהיא לא תשמע ברגע הקושי, אבל אחרי כמה דקות, כשההתפרצות עומדת לשכוך, אפשר אולי להשיחל אותן.
אגב, אני דווקא כן הייתי שואלת את הגננת מה קורה בגן - זה לא ממש ברור לי שרק בבית זה קורה, ואולי גם יהיו לה הארות נבונות לגבי ביתך שיכולות להשלים לך חלק משמעותי בפאזל.
אם אתם עדיין מרגישים שהקושי נמשך ומקשה עליכם את החיים בבית, הייתי ממליצה לכם לפנות להתייעצות פא"פ.
בהצלחה,
אורית
www/hebpsy.net/orit




שיווק באינטרנט   ניוזלטר דיוור אלקטרוני   בניית אתרים   תקנון ותנאי שימוש © כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה  יצירת קשר   מנשא לתינוק   מצאי דולה   מי אנחנו