צור קשר פורומים חנות אינדקס פוסטפרטום הצילו צירים מאמרים חדשים ראשי
פסיכולוגיית ילדים
מנהל/ת הפורום: אורית גודקאר
  אורית שלום - התפרצויות זעם סוי 11:09 18/05/2008
הקטנה שלי בת 3 ו- 9 חודשים. יש אצלה תופעה שמאד קשה לנו, דומה למה שתואר בהודעה נוספת בתחתית העמוד, של התפרצויות זעם. זה דווקא לא קורה כשלא מרשים לה משהו, עם זה היא מתמודדת דווקא בסדר. זה קורה כשמשהו זז ולו סנטימטר לא כמו שהיא רוצה. למשל אם היא ביקשה לשתות מהבקבוק שלה ובטעות בדרך פחתי את הפקק שלו (היא רצתה לפתוח בעצמה) אז מתחילה סצנה של בכי וצעקות שקשה לצאת ממנה. אני יודעת שזה עניין של גיל וזמן וזה יעבור, אבל לא יודעת אם אני נוהגת נכון. כשקורה משהו כזה, היא צורחת ובוכה ומתחילה "לנהל" אותי. היא מבקשת שאחזיר הכל למקומו, שאתחיל מהתחלה, שאעמוד פה ולא אעמוד שם וכו'. אני מרגישה שהיא במצוקה אמיתית כשזה קורה, ויחד עם זאת מרגיש לי לא נכון ללכת לפי ההוראות שלה. אתן לך דוגמה.
היא ביקשה לשתות, קיבלה מים וכוס והכוס הושארה על השיש עם קצת מים שנשארו בתוכה. בינתיים מישהו שפך את השארית ושם את הכוס בכיור (היינו לא בבית). לאחר חצי שעה או שעה עברנו ליד השיש והיא ביקשה את הכוס שלה עם המים. הראיתי לה שהיא בכיור, שטפתי לה והצאתי למלא בה מים מחדש. היא התחילה לבכות ולצעוק שהיא רוצה את המים שהיו בה. הסברתי לה שאת המים שפכו וביקשתי שתסביר לי איך היא רוצה שאתן לה. בסוף היא הסכימה שאמלא לה מים מהמתקן. שמתי לה מים.
היא: (בצרחות,בעיטות ושכיבה על הריצפה) "לא, אני רוצה גם מהקר וגם מהחם"
אני: מילאתי גם מהחם וגם מהקר, התכופפתי והושטתי לה.
היא: (בצרחות ובעיטות) "לא, אסור לך להתכופף אלי"
אני: מזדקפת ומושיטה לה את הכוס
היא: (בצרחות) "לא, את לא מושיטה לי את היד"
אני: בסדר, בואי תיקחי
היא: "לא!! תחזיקי את הכוס צמוד לגוף"
אני: (עושה כדבריה)
היא: (כולה כבר בכי, דמעות ונזלת) "לא, תחזיקי ביד השניה"
וכך זה נמשך ונמשך עד שבסוף הצלחתי למלא את רצונה.
עלי לציין שזה מיקרה חריג שהחזקתי מעמד עד סוף ה"ניסוי". בדרך כלל אני מתעצבנת הרבה לפני ומסרבת להמשיך. ולפעמים אחרי שאני מסרבת והיא ממשיכה לבכות אני גם נכנעת לה.
לפעמים היא מורה לי איפה אני צריכה לעמוד, איך אני צריכה להתקדם, איפה בדיוק. אם הזזנו משהו שהיא לא רוצה היא דורשת להחזיר אותו בדיוק למקום שהוא היה ובוכה וצועקת שוב ושוב "איפה שהוא היה" כאילו שהנקודה המסויימת הזו היא לא הנקודה הנכונה.
סליחה על התאורים הארוכים, השאלה שלי, איך אני צריכה לנהוג כשזה קורה? האם לשתף איתה פעולה תוך שהיא בוכה, צורחת ובועטת ולנסות לספק את רצונה? (האמת אני מרגישה די מגוכחת כשאני ממלא את ה"הוראות" שלה. מזכיר לי קצת שוד בנק: "תעמדי אל תזוזי, תצמדי לקיר, עכשיו תושיטי לי את הכסף, עכשיו תלכי" בדיוק ככה זה נראה. באיזה שלב להפסיק? מה לומר לה? אני בשלב מסוים אומרת לה "לא רוצה" או "לא יכולה" ומפסיקה, אבל קשה לי נורא לראות אותה במצוקה הזאת.
אתן עוד דוגמה, היא ביקשה את הבקבוק מהתיק. נתתי לה אותו ובדרך אליה פתחתי. היא דרשה לא לפתוח, אז סגרתי והושטתי לה אותו. אז היא דרשה שאעשה הכל מהתחלה: שאחזיר את הבקבוק לתיק ואז אוציא ואביא לה אותו סגור. בשלב זה סרבתי. היא בכתה, בכתה וצרחה עד שבסוף נכנעתי ועשיתי כדבריה. מה דעתך?
אשמח לכל עצה, ושוב סליחה על האורך.
   הבמאיתאורית גודקאר, פסיכולוגית 10:11 31/05/2008
סוי שלום,
התיאורים שלך מאד מזכירים לי התנסויות דומות (-: יש תחושה שהם הופכים להיות במאים קפריזיים ואנחנו הניצבים המבוהלים בסרט שלהם.
לפני שנדבר על מה שנכון - בואי נדבר על למה זה קורה לה.
הזעם נובע מהתחושה שהעולם לא נשלט, לא צפוי, מאכזב אולי אפילו מסוכן. ולתחושה הזו היא מגיבה. זה לא הכוס או הבקבוק, זה מה שהם מסמלים, והם מסמלים חרדה, אין אונים, תסכול. לכן בשלב ראשון חשוב לתת לה שיקוף שלה רגשות הללו במצבים שאת מתארת. אחרי שאמרת משהו כמו: נדמה לי שאת כועסת מאד שדברים לא קורים בדיוק כמו שקיוות/רצית. זה בטח מכעיס/מאכזב/מרגיז שלא מבינים אותך בדיוק בדיוק, רק אחרי שנתת לה שיקוף רגשי כזה, אפשר לחשוב אם כון ומתאים לך להיענות לבקשה הקונקרטית. וכאן, כמו שאת עושה ממילא, לפעמים אפשר ולפעמים לא. אם נותנת לה משהו בחמיצות ומתחושה של אונס סביר להניח שזה לא ישביע את רצונה וישאיר את שתיכן מתוסכלות, מאוכזבות מרוחקות רגשית זו מזו, מרוקנות. זה החלק הקשה בעניין - למרות שלכאורה היא "ניצחה", למעשה, שתיכן מפסידות את הדבר החשוב לשתיכן - הקשר, החיבור הרגשי. שתיכן הופכות אויבות הלכודות בתוך מבוך שממנו אי אפשר לצאת טוב. את שרוצה לעזור ולשכך את החרדה, אבל מרגישה תחת טרור ולא מבינה מה בכלל קורה ומדוע, והיא, שמתעוררת בה חרדה וזעם, והיא לא יודעת מה היא רוצה בכלל מעצמה ומהעולם.
אני מקווה שהחיבור הרגשי שלך אליה במצב הזה והחיבור שלך לרגשות הלגיטימיים שלך יעזור לשתיכן לצאת מהר יותר מרגעי שבירת הקשר הללו, וישקם בחזרה במהירות את תחושת ההבנה והאהבה ההדדית.
בהצלחה,
אורית
www.hebpsy.net/orit
   אורית, תודה על תשובתך (היה שווה לחכות!) אין ספק שהיא תתרום ליסוי 12:20 01/06/2008
אני צריכה לחשוב איך אני מיישמת בפרקטיקה כיוון שבזמן שהיא צורחת ובוכה היא לא ממש פתוחה לשמוע אותי, קשה לי לחשוב היכן נכנס שיקוף הרגשות, הרי ניתן לשוחח רק אחרי שהיא נרגעת, אחרת אצטרך לגבור בקולי על הבכי שלה. איך נכון לנהוג בזמן ההתרחשות כשהיא דורשת את דרישותיה בזעם ובבכי?
   התפרצויות ורגשותאורית גודקאר, פסיכולוגית 12:40 01/06/2008
היי סוי,
תודה על המחמאה, אני מסכימה שתמיד יש פער בין הרצוי והאפשרי באמהות (-: אני חושבת שאת צריכה לנסות לומר משהו סביב הרגשות שלה עוד בטרם מתפתח ההתקף, ואם לא - אז כשהוא קצת בסימן דעיכה. תוך כדי הבכי והצעקות אין מה לעשות מלבד להתעלם ולחכות בסבלנות, תוך צמצום כל מלל - פשוט כי זה הופך לתחרות צעקות, וזה ממש לא רצוי.
מקווה שתצליחי, את מוזמנת לשוב ולעדכן.
אורית
http;//www.hebpsy.net/orit




שיווק באינטרנט   ניוזלטר דיוור אלקטרוני   בניית אתרים   תקנון ותנאי שימוש © כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה  יצירת קשר   מנשא לתינוק   מצאי דולה   מי אנחנו