צור קשר פורומים חנות אינדקס פוסטפרטום הצילו צירים מאמרים חדשים ראשי
פסיכולוגיית ילדים
מנהל/ת הפורום: אורית גודקאר
  ילד שחשוב לו לרצות ולהיות בסדרדליה 10:20 30/06/2008
אורית שלום

בני בן ה-6 הוא ילד מקסים ומאוד אינטיליגנטי העולה לכתה א'. אני מודאגת מכך שהוא מאוד עסוק בלהיות בסדר. הוא מבקש רשות כמעט על כל דבר - אפשר לקחת תפוח? אפשר להדליק טלוויזיה. אך עיקר הפחד שלו הוא מסיטואציות שהוא יקבל עונש בגן. לדוגמא: אם חברים שלו משחקים עם מים בחצר כאשר הגננת ביקשה לא לעשות זאת הוא יעדיף לשבת בצד ולא להתקרב לחבריו (גם אם הוא עצמו אינו משחק במים) גם במחיר של שעמום ובידוד מחבריו. דוגמא אחרת היא שאם ילד יציק לו קצת הוא מעולם לא יחזיר (לאו דווקא באלימות) משום שהוא מפחד שאותו ילד יגיד אותו ואז הוא יקבל עונש (הוא כן פונה לעזרת הגננת לפעמים). הייתי רוצה שיהיו לו כלים להבחין בין מעשה "לא טוב" לבין מעשה ליגטימי של הגנה עצמית ואפילו שילמד קצת להשתובב ולעגל פינות כי אחרת אני צופה לו חיים של פחד וחרדה מכל דמות שמחליטה שיש לה סמכות עליו. שלא לדבר על האפשרות שדמות סמכותית חס וחלילה תנצל תכונה זו לרעה. אנחנו מנסים להסביר לו בהיגיון שברוב הסיטואציות מעשיו לא ייענשו כי הם ליגיטימיים ומותרים אך זה רק מלחיץ אותו. אני גם אומרת לו שעונש של לשבת על כסא לכמה דקות הוא לא סוף העולם. יש לציין שבבית לעתים אנו כועסים עליו ושולחים אותו לחדרו למספר דקות להירגע והוא לא "מתפרק" מזה.
   צייתנות או התנהגות טובה?אורית גודקאר, פסיכולוגית 13:42 02/07/2008
דליה שלום,
את מתארת "בעיה" הפוכה בכיוונה לרוב התלונות שאני רגילה לשמוע - ילד "טוב" מידי. אז קודם כל כל הכבוד על הרגישות שלכם לראות את הנטייה הזו כמשהו שאולי צריך טיפה לתקן לכיוון ההפוך - נדמה לי שרוב ההורים שיקראו פשוט יגידו - הלוואי אצלנו בבית!
יש כל מיני דרכים "ללמד" - להסביר במילים, לתת דוגמא אישית, לתרגל. אני נוטה להאמין שדוגמא אישית היא הדרך החזקה ביותר כלומר, הייתי בודקת איפה אתם ההורים שלו נותנים לו מודל של צייתנות מוגזמת, ואולי לנסות להראות לו שאפשר גם אחרת, שאפשר לענות יותר בחריפות יותר, או להגיב באסרטיביות רבה יותר.
עוד דבר שצריך לבדוק זה האם העובדה שיש לו רווחים משמעותיים מלהיות הילד הטוב היא שמקבעת את הדפוס הזה? יכול להיות שנוח לו להיות חביב הגננות והמבוגרים, שמתפעלים מכמה הוא מנומס, עדין ונעים. אז אפשר לעזור לו בכך שתתפעלו מכל שבב התנהגות שחורגת מכך. נסו להיות פחות ביקורתיים, ויותר נכונים לראות כל צעד ולו הקטן ביותר, בכיוון הנכון, כהישג עצום בשבילו. זה יעזור לו לקחת צעדים נוספים ביתר אומץ.
מקווה שעזרתי,
אורית
www.hebpsy.net/orit




שיווק באינטרנט   ניוזלטר דיוור אלקטרוני   בניית אתרים   תקנון ותנאי שימוש © כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה  יצירת קשר   מנשא לתינוק   מצאי דולה   מי אנחנו