צור קשר פורומים חנות אינדקס פוסטפרטום הצילו צירים מאמרים חדשים ראשי
פסיכולוגיית ילדים
מנהל/ת הפורום: אורית גודקאר
  שתיקה קפואהאור 01:29 08/07/2008
שלום,
בתי בת 4.5 עם נוכחות גדולה בסביבה המוכרת לה נכנסת למצב של קיפאון ומסרבת לתקשר עם אדם הנכנס מבחינתה לקטגוריה "זר", גם אם מדובר בחבר/ה שהיא ראתה אותי מתקשרת איתו.
כאשר אני מדברת איתה ומנסה לברר את פשר השתיקה שלה, היא מסבירה לי שמדובר באדם זר ולכן היא לא מדברת.
זו אינה תופעה חדשה היא אותרה על ידי כבר בשלבים הראשוניים של פיתוח הכישורים המילוליים שלה. לדוגמא: בגיל שנתיים וחצי נכנסתי איתה לחנות בגדים לילדים, לשם נהגתי להגיע איתה אחת לתקופה, כך ששתינו היינו מוכרות למוכרת בחנות. באחת הפעמים המוכרת נתנה לבתי מתנה קטנה, כל הניסיונות לגרום לה לקבל מידה את המתנה עלו בתוהו. מתוך אי נעימות כלפי המוכרת, לקחתי את המתנה עבורה וגם תיקשרתי במקומה ואמרתי תודה. כשיצאנו החוצה ביררתי איתה אם היא שמחה במתנה והוספתי שחבל שהיא לא אמרה בעצמה תודה למוכרת. והיא ענתה לי שהיא לא מדברת עם זרים. לפני חצי שנה, סביב גיל 4, היא דיווחה לי שהיא צריכה לפחות להיפגש עם אדם ארבע פעמים ובפעם החמישית היא תדבר איתו (מה שלא קורה כמובן).
תופעה זו הלכה והעמיקה השנה, כאשר ניסינו לשלב אותה בחוגים. היא לא הסכימה להשתלב עקב החשש מחווית הזרות.

זה מטריד אותי וגם מקשה על המגע שלנו עם העולם הרחב.
אודה להתייחסותך
   זרים ונוקשות בחשיבהאורית גודקאר, פסיכולוגית 07:44 15/07/2008
אור שלום,
אתייחס ברשותך לרגע למשהו קטן בדבריך - אמרת שאת שואלת אותו לפשר ההתנהגות שלה. בגיל ארבע וחצי גם ילדים מאד מפותחים מילולית לא בהכרח יהיו מסוגלים לספק הסבר הגיוני למעשיהם, ולכן הציפייה שלך לתשובה הגיונית היא קצת מעבר לגיל.
בסך הכל ההתנהגות שאת מתארת אינה חריגה באופן מיוחד לילדים צעירים, שנוטים לפרש דברים כפשוטם. אם נאמר לה שאסור לדבר עם זרים, היא לא תדבר. אפשר לנסות לייצר מדרג להתנהגות, למשל, זר הוא אדם שמעולם לא פגשנו קודם, אבל השכנה והיא נפגשות כמעט כל יום ולכן היא אינה זרה. ועוד, כשאמא ואבא איתה, מותר לה לדבר עם זרים, אבל כשהיא לבד לעולם לא.
אני מבינה את ההרגשה את צריכה להתנצל בשם ביתך או לנסות ללמד אותה התנהגות מנומסת מהי, אבל נסי לקחת מרחק רגע ולהביט על זה מהצד - ההתנהגות הזו אינה כה בעייתית, כשמדובר במבוגרים.
החלק היותר קשה הוא באמת היכולת שלה להשתלב בפעילויות חדשות עם ילדים, כמו בחוגים. ייתכן שהיא ביישנית מטיבה? האם גם אתם, הוריה, ביישניים מטיבכם? אם כן, צריך לעודד אותה בהדרגה רבה להתנסות במצבים חדשים, בהתלחה תידרש נוכחות אחד ההורים, אך בהדרגה אפשר יהיה לסגת קצת ולהשאיר לה את הבמה. ייתכן שחוגים כרגע אינם מושכים את ליבה ממילא, וזה מאד סביר לילדה בת 4.5, אגב. חוגים הם הרבה פעמים צורך של ההורים ופחות של הילדים בגיל הגן. מה עוד שסביר להניח שיש גם חוגים במסגרת הגן, לא? אז קחו את הנושא בפורפורציות ודעו שצריך ללכת צעד-צעד, בהתמדה ובזהירות.
אם הבנתי אותך לא נכון באחד מהפרטים - את מוזמנת לשוב ולדייק.
בברכה,
אורית
www.hebpsy.net/orit




שיווק באינטרנט   ניוזלטר דיוור אלקטרוני   בניית אתרים   תקנון ותנאי שימוש © כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה  יצירת קשר   מנשא לתינוק   מצאי דולה   מי אנחנו