צור קשר פורומים חנות אינדקס פוסטפרטום הצילו צירים מאמרים חדשים ראשי
פסיכולוגיית ילדים
מנהל/ת הפורום: אורית גודקאר
  חברות לקראת כיתה א'אמא 14:51 27/07/2008
שלום רב, ביתי בכורתי הנה לקראת דרך חדשה- מעבר מגן לביה"ס . לביתי חברה טובה אשר גרה בסמוך אלינו והן היו יחד בגן חובה , הן מתראות לעיתים קרובות ולאחר שעות הגן הן מסתדרות יפה, אך עיקר הבעיות נוצרות כאשר יש איתן חברות נוספות , אז חברתה של ביתי לא נותנת לה לשחק עם אף אחת ואף גם לא לצרף אותה למשחק , היא מעליבה אותה ומסלקת אותה ורק כשהיא חוזרת הבייתה ומשעמם לה אז היא מגיעה לביתנו ומבקשת לשחק איתה , ביתי מאוד נהנית לשחק איתה ולעיתים אף אני תוהה שמא פשוט היא מוכנה לספוג את יחסה המעליב של חברתה רק כדי שיהיה לה עם מי לשחק , למרות שאני מאוד משתדלת למצוא לה תעסוקה, אך כנראה שלא תמיד מספיקה. בעקבות כך באמצע השנה ביתי חוותה משברון- היא התנהגה באופן אימפולסיבי, בכתה על כל דבר קטן והייתה נתונה למצבי רוח . כשדובבתי אותה היא סיפרה לי בקושי רב ובעצב על מה שקורה בגן ושהיא מעדיפה להשאר בתוך הגן עם הגננת בזמן היציאה של כולם לחצר, ניסיתי להזמין מס' פעמים חברות הבייתה אך הקשר לא התחזק בשעות הגן . ביתי סיפרה לאמא של אותה החברה על המצוקה שלה וגם אני ניסיתי שהן לא ישחקו מעבר לשעות הגן על מנת שביתי תנסה לפתח קשרים אחרים , אך הדבר לא צלח- ביתי המשיכה לבקש ללכת אליה וגם היא המשיכה לבוא , ומה גם שהיא המשיכה להצטרף אלינו בבוקר - בנסיעה אל הגן . כעת אני בהתלבטות לגבי כיתה א' ,שתיהן רשומות לאותו ביה"ס וסביר להניח שיהיו גם באותה הכיתה - מהסיבה שביה"ס מאגד את כל הילדים מאותו הגן בכיתה אחת, כך שלהפריד את ביתי משאר ילדיי הכיתה יקשה עליה אך מצד שני עלול הקשר להתחזק יותר(הכנת שעורי בית / הליכה לביה"ס / התכוננות למבחנים וכד'). שוחחתי עם ביתי בנושא והיא כמובן רוצה להיות בכיתה עם שאר ילדי הגן אך מסרבת להיות עם החברה וכשסיפרתי לה (בעדינות רבה) שהן כנראה יהיו יחד באותה הכיתה היא אמרה לי "אמא יש לי פיפי" ואז הפיפי יצא לה בתחתונים - דבר שלא קרה אף פעם (מאז הגמילה מחיתולים בגיל שנתיים) . האם נכון שהן יהיו יחד באותה הכיתה ולתת לביתי להתמודד עם כל הקושי ואולי כך היא תתחשל ?!

תודה
   חברות לא כל כך טובותאורית גודקאר, פסיכולוגית 09:21 29/07/2008
אמא שלום,
התיאור שלך באמת קשה, וניכר ביתך עוברת תקופה של אי ודאות וחששות. סביר להניח שאלו מגבירות בה את הצורך להיצמד אל החברה, גם אם הקשר הזה אינו טוב ומיטיב תמיד.
הייתי מתחילה בבירור עם יועצת בית הספר אליו תלכו. נכון שיש מגמה להכניס לאותה כיתה חברים מאותו גן, אך בדרך כלל יש מידה של ניידות, כלומר, לא משחזרים אחד לאחד את המסגרת הגנית, אל מצרפים כמה ילדים שביקשו להיות יחד ומכירים מהגן עם קבוצות מגנים נוספים. בקשי פגישה עם היועצת ובררי את העניין. אם אכן הקבוצה כולה עולה ביחד, ולא יהיו ילדים מוכרים לה בכיתות אחרות אין ברירה אלא להיענות לבקשה של ביתך, ולא לשלול ממנה את קבוצת ההתייחסות שלה. כאן יהיה צורך לדבר עם מחנכת הכיתה כשתתחיל שנת הלימודים, לספר לה את השתלשלות העניינים, ולבקש את עזרתה גם בתשומת לב להתנהגות הזו וגם בסיוע לביתך להתחבר עם ילדות נוספות. בשלב הזה התערבות של מחנכת יכולה לעשות נפלאות.
בינתיים, חשוב לחזק את הבת שלך - להדגיש את תחומי החוזק שלה ולפנות להם מקום בבית ובשעות הפנאי, לשמור על סביבה רגועה ככל הניתן, ועל שגרה מוכרת ומנחמת, להכין את הנדרש לבית הספר בהתרגשות ובשמחה, ומתוך הנאה ככל הניתן, ולספק לה סיבות לחכות לבית הספר כאירוע משמח ולא רק מלחיץ.
באשר לבריחת השתן - זה אכן אירוע לא פשוט שמעיד על מידת הלחץ, אבל לא הייתי עושה מזה עניין, לטובתה. זה קורה, לחץ גורם גם למבוגרים תגובות לא פשוטות, תעודדי אותה שזה לא צריך להטריד אותה, כי אתם סומכים עליה ועל הכוחות שלה.
באופן כללי, הייתי משתדלת ליצור לה הזדמנות למפגשים חברתיים נטולי לחץ, למשל, בני דודים אהובים, או ילדות נוספות.
אני בטוחה שגם הלחץ אצלכם מעפיל לגבהים... זה בוודאי לא תקופה פשוטה, אבל בית הספר יכול להיות גם התחלה של התנסות מלהיבה, מרגשת מאד, ולא רק בהכרח זירה לקושי. אם אתם זקוקים להרגעה נוספת, אני ממליצה להתייעץ עם פסיכולוגית בית הספר (פנו לשירות הפסיכולוגי שהרשות מפעילה ובררו מי היא).
בהצלחה בכיתה א'
אורית
www.hebpsy.net/orit
   לאוריתאמא 14:33 29/07/2008
תודה מקרב לב לתגובתך,
כל כך מרגיע וטוב שיש עם מי להתייעץ בנושא חינוך ילדינו שהוא כה מורכב וגדוש בהתלבטויות .

פעמים רבות שאלתי את עצמי האם נכון לשתף את ביתי בהחלטות חשובות או שמא להחליט בעצמי מה טוב בשבילה(מה שלא נראה לי כל כך הוגן)בכדי לא ליצור עליה מעמסה כלשהי ואוליי גם לא להראות לה עד כמה אני מתלבטת בהחלטות לגביה, האם את ממליצה בדרך השיתוף?

אאמץ אליי את המלצתך ואשוחח עם יועצת בית הספר .

ישר כח ושוב תודה .
   התלבטותאורית גודקאר, פסיכולוגית 07:51 30/07/2008
אמא שלום, ותודה על המשוב,
נדמה לי שאת מבקשת מפתח חד משמעי לגבי מידת הנחרצות לעומת השיתופיות בקשר עם ילדינו, ולצערנו, אין בידי מפתח כזה. השיקולים כאן רבים ומורכבים (למשל, בגילים שונים נכון לנקוט מידה שונה של שיתופיות). בנוסף, אנחנו חיים בעידן בו יש חשיפה לכל כך הרבה בחירה, וגם לכך אנחנו צריכים להכין את ילדינו.
כן, יש ערך לכך שנכיל את החרדות וההתלבטויות שלנו בלי להכביד עליהם, ויש גם ערך לשיתוף באופן קבלת ההחלטות, גם כדי שיראו איך קורה תהליך כזה. אולי שיקול שיכול לעזור בלהכריע זה מידת המצוקה שההחלטה מעוררת בילד/ה שלנו. כלומר, ככל שההחלטה עשויה לעורר בהם יותר חרדה עדיף שנעשה את ההתלבטות הרחק מעיניהם, וככל שמדובר בהחלטה שאפשר להתייחס אליה בענייניות, כך אפשר לשתף אותם יותר.
מקווה שעזרתי,
אורית
www.hebpsy.net/orit
   תודה והמשך יום נפלאאמא 09:19 30/07/2008




שיווק באינטרנט   ניוזלטר דיוור אלקטרוני   בניית אתרים   תקנון ותנאי שימוש © כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה  יצירת קשר   מנשא לתינוק   מצאי דולה   מי אנחנו