צור קשר פורומים חנות אינדקס פוסטפרטום הצילו צירים מאמרים חדשים ראשי
פסיכולוגיית ילדים
מנהל/ת הפורום: אורית גודקאר
  קשיים בפרידהרונית 12:47 18/10/2008
בני בן ה 3.5 הולך זו השנה השניה לאותו גן. שנה שעברה היה בסדר השנה לאחר שהיה איתי שבועיים בבית יחד עם אחותו הקטנה (שנה) הוא מסרב ללכת לגן. זה הלך והחמיר עם הזמן עד שהגענו למצב שהוא מנסה לחסום לי את הדרך לדלת בבוקר, צורח שאינו רוצה ללכת שלא כיף לו ושרוצה להשאר בבית עם אמא. כשאנו יוצאים לבסוף מהבית ומגיעים לגן (בערך ב 10) הגננת עצמה יורדת לקחת אותו הוא נרגע די מהר והן מספרות לי שהיה בסדר גמור; גם כשאני באה לקחת אותו פעמים רבות רוצה להשאר עוד. כל בוקר זו מלחמה חדשה אני יודעת שהוא נהנה בגן ושכל יום שאני לא לוקחת אותו הופך את ההתמודדות יום אחרי לקשה יותר אולם קשה לי פיזית ונפשית לקחת אותו לגן כשהוא צורח ומתחנן לא ללכת. אני עובדת במשמרות אחרי הצהרייםובסופי שבוע (בערך 3 פעמים בשבוע)בזמן האחרון התחיל לבכות ולנסות למנוע ממני ללכת לעבודה מה שלא קרה בעבר.בנוסף, אני היחידה שיכולה לקחת אותו לגן בבוקר מלבד יום שישי אז בעלי לוקח אותו וגם אז אומר שאינו רוצה ללכת לגן.
   קשיי פרידהאורית גודקאר, פסיכולוגית 18:00 19/10/2008
רונית שלום,
המכתב שלך עורר בי שאלות ותהיות: האם משהו קורה בגן, כמו שינוי של אנשי צוות או חברים? האם הוא מרגיש שחבר מסוים מציק לו במיוחד? האם קורה משהו במשפחה, כמו למשל שברור לו שאת נשארת בבית עם אחותו בעוד הוא בגן? האם משהו בסביבה הרחבה יותר השתנה או מאיים עליו מסיבה כלשהי?
אם התשובה לכל השאלות האלו ודומות להן היא שלילית נראה לי שצריך לבדוק יותר לעומק עד כמה את כאם סומכת על הגן ומרגישה שלמה עם המסגרת הזו. האם את מרגישה שיש לך אימון בצוות הגן? האם את שמחה שבנך הולך לגן או שזה נעשה מחוסר ברירה? האם כשאתם בבית טוב לכם?
אם גם כאן את מרגישה שהכל טוב ותקין, נראה לי שבנך מתקשה להסתגל לשינויים בשגרה והוא זקוק לטקס פרידה קבוע, קצר וברור. צריך יהיה למצוא דרך בה הפרידה בבוקר תיעשה במהירות ובאותו אופן - לסכם עם הגננת שאחת מנשות הצוות תמיד תבוא לקראתכם, את תושיטי לה את בנך או תעבירי אותו באופן ברור לאחריותה, תשלחי לו נשיקה ותאמרי משהו כמו "יום נעיחם שיהיה לך", או כל ביטוי אחר של פרידה שמסמן את האיחולים שלך להמשך היום שלו. ואז להסתובב וללכת במהירות ובלי חרטות. כל השתהות שלך במהלך הפרידה תאריך ותכביד על בנך יותר. גם אם יהיה לך קשה לדעת שנפרדתם בבכי, עדיף שתעשי זאת במהירות כי כך משך הבכי מתקצר.
בהצלחה בחזרה הצפויה לשגרה,
אורית
www.hebpsy.net/orit
   פרידה - תשובהרונית 22:33 22/10/2008
תודה ל תגובתך המפורטת. הבעיה לא בפרידה בגן. כשאנחנו מגיעים לגן הגננת יורדת לקחת אותו ואנחנו נפרדים. טקס קצר וקבוע. הבעיה שהוא לא מוכן לצאת מהבית בבוקר. כשמגיע רגע האמת הוא בוכה וצורח שהוא לא רוצה ללכת לגן אלא להשאר בבית איתי, מנסה לחסום את הדרך לדלת גם אם אני אומרת לו שאני הולכת לעבודה/רופא/סידורים ואחותו נשארת אצל חברה זה לא עוזר. היום הגענו בקושי רב למכונית והוא לא היה מוכן לשבת בכיסא שלו שום דבר שאמרתי או הבטחתי לא עזר הילד ממשיך לבכות שהוא לא רוצה לגן.בסוף וויתרתי וחזרנו הביתה. אני באמת ובתמים מאמינה שכיף לו בגן אבל מאוד מאוד קשה לי להתמודד פיזית ובעיקר נפשית עם המצב הזה. בנוסף בזמן האחרון הוא נצמד אלי יותר מתמיד גם כשהוא עם חבר קרוב בגינה מבקש שאני אלך איתו לכל מקום וכשאני הולכת לעבודה הוא בוכה ומחזיק אותי שלא אלך. אני חוששת שאם לא ילך לגן התלותיות שלו בי תלך ותגבר.
   פרידה בביתאורית גודקאר, פסיכולוגית 08:17 23/10/2008
רונית בוקר טוב,
עכשיו אני מבינה טוב יותר. הבעיה היא אם כן בבית, כשהוא יודע שלעיתים הוא מצליח ל"שנות את רוע הגזרה" ולחזור לבלות איתך בבית במקום בגן. האם זו אופציה להוציא אותו כליל מהגן? נדמה לי שעדיף שההחלטה והשליטה תהיה בידיך, שלא תרגישי שהוא זה שקובע את סדר היום, ושבכל בוקר מחדש אתם מגדירים את הכללים. אם זו אפשרות - לא יקרה אסון אם הוא יישאר בבית השנה. יש מקומות בהם לא נהוג שילדים יצאו לגן לפני גיל שלוש ובמקומות אחרים - לפני גיל חמש. בישראל מקובל שילדים נמצאים במסגרת בגיל רך מאד, אבל זו לא גזירת גורל או איזו אמת פסיכולוגית, אלא יותר תוצאה של כורח כלכלי ותפיסות חברתיות-תרבותיות.
מה שנראה לי משמעותי ביותר הוא הקשר ביניכם. נשמע שלא ברור לגמרי מה התפקידים וחלוקת העניינים בבית. האם גם בתחומים אחרים הוא בודק גבולות ומנסה להכתיב את הכללים? אם כן, הייתי ממליצה לך בחום לפנות לשיחות של הדרכה וייעוץ, כי כרגע זה עוד קל לשנות את המצב, אבל בהמשך זה עשוי להיות קשה יותר. אם זה התחום היחיד, כדאי לחשוב מה מבחינתו משמעות ההתרחקות ממך לכמה שעות, ומה המשמעות גם מבחינתך. לפעמים יש לנו עצמנו סיפור פרידה קשה מילדותנו, לפעמים זה כרוך בסוגיות משפחתיות רחבות יותר, כמו הקשר עם אבא, עם האחות, ועוד. גם כאן לא ניתן יהיה להיכנס לכל המורכבות בתשובה קצרה ברשת וחשוב שאת ובעלך תגיעו יחד לשיחות.
בהצלחה בחזרה לשיגרת "אחרי החגים"
אורית
www.hebpsy.net/orit
   תודה רבה. תשובתך עזרה לי מאודרונית 00:46 28/10/2008




שיווק באינטרנט   ניוזלטר דיוור אלקטרוני   בניית אתרים   תקנון ותנאי שימוש © כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה  יצירת קשר   מנשא לתינוק   מצאי דולה   מי אנחנו