צור קשר פורומים חנות אינדקס פוסטפרטום הצילו צירים מאמרים חדשים ראשי
פסיכולוגיית ילדים
מנהל/ת הפורום: אורית גודקאר
  איך להסביר לילד שאסור לגעת בו ללא רשותמור 16:22 28/11/2008
בני בכיתה א' וחווה השבוע תקיפה על ידי 3 ילדי כיתה ה' שקראו לו לכיתה ריקה וגזרו את מכנסיו במספריים.
הנושא מטופל כמובן במישור המשמעתי בבית הספר, אבל חשוב לי במקביל לנסות להבין מה עבר עליו ואיך להדריך אותו לעתיד.
אני רוצה לציין שבניגוד אלי הוא לא נראה נסער מהאירוע. הוא סיפר לי איך זה קרה בפרטי פרטים, איך הוא נכנס, הם גזרו, הוא ביקש שיפסיקו ואז הם תפסו אותו בחולצה והעיפו אותו החוצה. הוא סיפר שנכנס איתם לכיתה כי חשב שהם רוצים לשחק איתו, ואח"כ הוא רץ להפסקה והמשיך לשחק עם חברים. הוא גם צייר לי ציור שבו הוא מתאר בדיוק איפה ואיך זה קרה. שאלתי אותו איך הוא הרגיש והוא אמר שלא היה לא כל כך נעים מה שהם עשו והוא אמר להם די. בכוונה לא שאלתי אותו האם הוא פחד, אלא איך הוא הרגיש כדי שלא לטעת לו מילים בפה. הוא לא הזכיר "פחד". בהזדמנות נפרדת מאוחרת יותר שאלתי אותו במפורש אם באיזשהו שלב הוא פחד והוא אמר שלא. גם המחנכת התרשמה כמוני, שלא נותרה בו טראומה מהאירוע ושהוא לא הרגיש מאויים כמו שאנחנו תופסים את האירוע (3 גדולים עם מספריים מול אחד קטן ....).
רציתי קודם כל להתייעץ אם יש דרך אחרת לחדור לחוויה האישית שלו בזמן שזה קרה, להבין מה זה עשה לו, וגם לשאול אם יש ספרי ילדים שעוסקים בנושא שאסור לאף אחד לגעת בך בלא הסכמתך, או לעשות לך דברים שלא נעימים לך - אמנם פה זה לא היה בקונוטציה מינית, אבל זו היתה תקיפה לכל דבר ועניין.
סליחה שיצא קצת ארוך.
תודה,
מור
   מהי טראומהאורית גודקאר, פסיכולוגית 10:03 30/11/2008
מור שלום,
התיאור שלך על מה שעבר על בנך מעורר בי כהורה חרדה ולכן השאלות שלך והזהירות בה את מנסה לסייע לבנך מובנות לי מאד. התמונה שעולה לכולנו כשקוראים את ההתרחשות נוגעת בנימי הנפש שלנו - עד כמה אפשר להפנות את הגב לילדים שלנו בידיעה שהם יסתדרו, עד כמה אפשר להיות בטוחים שהם שרויים בבטחון במקומות הכי באנאליים, כמו בית ספר או גן? עד כמה הם מסוגלים להגן על עצמם? בחיי היום יום אנחנו משתדלים להניח לשאלות האלו ולא לתת להן להטריד אותנו או למנוע מאתנו לעשות את מה שמתבקש, אבל הנה מגיע רגע בו המעטה של הבטחון נסדק ומתערער, והכל מציף. אכן לא פשוט. אני בטוחה שעוברים עליכם כמשפחה ימים לא פשוטים.
לצד כל אלו, אם ננסה להביט באירוע בעינים שלך בנך, נדמה שהמצב לא חד משמעי ורגשי כל כך. הוא לא משדר מצוקה ישירה או עקיפה (חרדות, נסיגה התנהגותית, הימנעות, קשיים בתפקוד, מצבי רוח). טראומה היא במובנים רבים עניין של סיפור המסגרת שיש לנו על האירועים, ולא האירועים כשלעצמם בלבד. וכנראה שלבנך יש סיפור מסגרת מיטיב, וטוב שכך!
לא הייתי מנסה "לחקור" אותו יותר בנושא האירוע התוקפני, אך גם לא היתי מנסה להכחיש את קיומו. הייתי מנסה לומר משהו על התחושות שלך - מה שקרה מטריד ומדאיג אותך, ואת שואלת את עצמך האם הוא מרגיש מוגן? האם הוא יודע איך להתגונן מפני ילדים או מבוגרים? נסי לראות מה השאלות העדינות האלו מעוררות אצלו בתגובה. עוד הייתי מנסה למסד לתקופה הקרובה שעת הקשבה ושיחה רגועה ביניכם, לא בהכרח במיקוד של דווח על השלילה, אלא בכלל, התחלקות הדדית מאירועי היום (גם את תחלקי איתו אירועים משמחים או לא פשוטים מיומך). כך אם משהו מסוים קורה לו, תהיה הזדמנות קרובה יותר ללבן את הנושא יחד.
יחד עם זאת, אין הבטחה או דרך לסגור לחלוטין את כל האפשרויות, או לדעת בודאות מה עובר לבנך בעולמו הפנימי. לכולנו יש פינות פרטיות בנפש שאנחנו לא חולקים עם הזולת, גם עם אנשים יקרים לנו מאד. וגם לילדים יש זכות לכך. לכן, ניסיונות "להוציא ממנו" מידע בכוח עשויים להיות סעייתיים אפילו יותר מתקיפה, במצבים מסוימים. חשוב לשדר לו שאכפת לכם, שאתם רגועים, ושאתם מוכנים לשמוע כל מה שיש לו לומר, גם דברים קשים, אך גם דברים שאינם כאלו. לעיתים ילדים מרגישים את הכאב שלנו ואז נמנעים מלשתף אותנו מתוך ניסיון להגן עלינו רגשית. לעיתים ילדים נמנעים משום שהם לא חשים אותנו תומכים אלא מבקרים ושופטים.
בתקופה הקרובה נסו לבדוק מדדים חיצוניים של תפקוד - התמקדות בלמידה, בפעילות חברתית, בשמחת חיים והתלהבות ממשימות שבדרך כלל אוהב. אלו יהיו המדדים הטובים ביותר כדי לדעת האם לאירוע יש השלכות משמעותיות על בנך או לא. לעיתים קרובות ילדים מגלים חוסן מפתיע וחשוב.
איני זוכרת כרגע שמות של ספרים בנושא של תקיפה שאינה מינית, הייתי מציעה לך לשאול את יועצת בית הספר, אך לטעמי, ייתכן שזה מיותר, וישדר לבנך לחץ שלכם שלא יסייע לו להרגיש אתכם פנויים הלקשבה, לכן לא הייתי ממהרת לנסות הלעביר לו מסרים בדרך זאת בשלב הנוכחי.
המשך שבוע טוב,
אורית
www.hebpsy.net/orit




שיווק באינטרנט   ניוזלטר דיוור אלקטרוני   בניית אתרים   תקנון ותנאי שימוש © כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה  יצירת קשר   מנשא לתינוק   מצאי דולה   מי אנחנו