צור קשר פורומים חנות אינדקס פוסטפרטום הצילו צירים מאמרים חדשים ראשי
פסיכולוגיית ילדים
מנהל/ת הפורום: אורית גודקאר
  רגישות יתר בכיתהמאמוש 21:57 08/12/2008
היי אורית,

השנה בני הבכור לומד בכיתה ד' ואני חשה בשינוי מהותי ביותר הן ברמת המוטיבציה שלו והן ברמה החברתית.
כרגע סיימתי שיחה עם המורה שלו לשפה, שיחה ארוכה שבה למדתי קצת יותר על בני.
המורה טוענת שהוא רגיש מעל הממוצע לכל מיני דברים שמתרחשים בכיתה ופועל באימפולסיביות תוך פגיעה בחבריו.
למשל: הכיתה עובדת בזוגות ומן הסתם נשמעים רחשים וקולות. זה מפריע לו מאוד והוא מעיר לאותם ילדים בצורה בוטה למרות שהמורה אינה מרשה התנהלות שכזו. היא טוענת שהוא רגיש ממש לכל הערה שנאמרת, לכ לצחקוק שולי ולא יכול שלא להגיב על כך, בד"כ ההתבטאות שלו לא נעימה. קשה לו לקבל את ההערות של המורה אליו ברגע זה והוא כועס. הוא נוטה שלא להצביע ומדבר ללא רשות. היא טוענת שהוא מאוד נסער מבפנים, נראה מתוח כל הזמן ולחוץ, מה שגורם לו פחות ופחות להתרכז בלימודים.
אני רוצה לציין שהינו תלמיד טוב והשגי, ביקורתי מאוד כלפי הסובבים וכלפי עצמו, אימפולסיבי וכעסן מאוד (בעל פתיל קצר גם בבית). בשנתיים האחרונות מאוד אהב את המחנכת שלו שהביאה אותו למקום טוב בכל תחום אפשרי והשנה הוא ממש ילד אחר.
ביקשתי שיחה עם היועצת. אולי כדאי שהוא ישוחח איתה ויאמר לה את אשר על ליבו. הוא טוען שהכיתה לא נעימה לו למרות שיש לו חברים, לא רוצה ללכת לביה"ס בבוקר והיום אפילו ביקש לעבור לבי"ס אחר. בקשה לא קטנה. הלב שלי נצבט בכל יום שעובר. קשה לו ואני רוצה לעזור לו.
אגב גם בבית מתנהג אל אחיו האמצעי נורא וגם אלינו. בחוצפה, בכעס ובלי גבולות למרות שהוא יודע מהם ערכים טובים ולא טובים. קשה לו מאוד לשלוט בעצמו.

מה לדעתך צריך לעשות? באיזה מישור? פרטי? בית ספרי?

תודה,
מאמוש.
   תנודות רגשיותאורית גודקאר, פסיכולוגית 18:41 21/12/2008
מאמוש שלום,
ראשית, התנצלות על משך הזמן הארוך עד לתגובתי - לאחרונה איני זמינה כפי שהייתי רוצה. מקווה שזה עדיין יעזור.
תיארת ילד מוכשר, בעל יכולות גבוהות בתחומים מסוימים, אבל עם קושי משמעותי לווסת את הרגשות שלו, או להכפיף אותם לשיקולים חברתיים, כמו, ברגשות של מי הוא עשוי לפגוע אם יגיב באופן מסוים. האבסורד הוא שבסופו של דבר הנפגע העיקרי מהתנהגותו זו הוא... הוא עצמו. הוא מבודד את עצמו מבחינה חברתית ומעורר עליו כעסים, וחבל! אני בטוחה שילד נבון כמוהו יכול לראות שהוא משלם מחיר על ההתנהגות הזו, ואולי כך לגייס אותו לצורך שינוי.
מה אומר אביו על ההתנהגות הזו? חשוב מאד מקומו של האב, גם בהצבת מודל להתנהגות, וגם בהצבת הגבולות ודרישות המציאות. זה בדיוק העניין שרצוי לחשוב עליו כזוג לצורך מציאת הפתרון הטוב ביותר.
בעיני, השיחות עם היועצת יכולות לסייע, אבל חשוב לשים לב - אם אתם מעריכים שהביטויים ההתנהגותיים האלו מעידים על קושי אמיתי שלו, יהיה צורך ביותר מכמה שיחות נעימות באווירה מקבלת עם יועצת בית הספר. אם אתם חושבים שמדובר בתקופת משבר חולפת, אכן שיחות כאלו יכולות לעזור לעבור את המשבר. לפיכך, הייתי עושה בין שניכם את שיקול הדעת לגבי ההתנהגויות האלו שלך בכורכם.
בעיני, מה שקורה לו בבית הספר הוא לא עניין "לימודי-חינוכי" אלא יותר ביטוי רגשי של קושי בהסתגלות לחברת בני הגיל. לכן, לא הייתי פונה במצב כזה לצוות בית הספר. זה טוב שהם מסבים את תשומת לבכם לקושי, אבל הבעיה דורשת התערבות לא מתחום בית הספר. אני הייתי מציעה, על סמך המידע המועט שהבאת כאן, להתייעץ עם פסיכולוג ילדים, ולשקול אחת משתי חלופות - עבודה טיפולית פרטנית לבנכם, או קבוצה טיפולית בה יעשה עבודה טיפולית עם ילדים בני גילו. הכוונה אינה לחוג או לקבוצה עם מדריך חברתי כזה או אחר, או לטיפול בתוך קבוצה, בה המטפל הוא פסיכולוג או מטפל רגשי מוסמך אחר, והילדים בקבוצה מהווים עוד מקור למידע ולמשוב על ההתנהגות.
לילדים רבים היום יש קושי בשליטה עצמית, ונדמה לי שכהורים אנחנו מקדשים יותר מידי את היחיד וההישגים שלו, ומקדישים פחות מידי זמן להצבה של מה מצופה בחברה, וכיצד עובדים על איפוק וריסון הדחפים או הרגשות שמקשים על השתלבות בחברה. חבל, מפני שמחקרים שבים ומראים עד כמה תכונות אישיות כאלו הן הרכיב היותר משמעותי בניבוי הצלחה והישגים בחיים, הרבה יותר מאשר אינטיליגנציה גבוהה! כושר התמדה, ויסות, ועמידה בתסכולים הם כישורים חשובים מאד, ולא יהיה נכון לאפשר לו לוותר עליהם.
אם תרצו המלצות באיזור המגורים שלכם, אתם מוזמנים לבקש כאן או במייל, ואשמח לחשוב איתכם יחד.
חג חנוכה שמח!
אורית
www.hebpsy.net/orit




שיווק באינטרנט   ניוזלטר דיוור אלקטרוני   בניית אתרים   תקנון ותנאי שימוש © כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה  יצירת קשר   מנשא לתינוק   מצאי דולה   מי אנחנו