צור קשר פורומים חנות אינדקס פוסטפרטום הצילו צירים מאמרים חדשים ראשי
פורום ייעוץ הנקה עדי יותם IBCLC
מנהל/ת הפורום: עדי יותם IBCLC
  פטריה בפטמותנגה 21:06 31/12/2008
שלום רב, לפני כשלושה שבועות החל אודם וקילופי עור בפטמות, הפטמה פחוסה ובנוסף סדקים עמוקים בשני הצדדים. כאבים ותחושת בעירה בתחילת ההנקה ולאחריה. רופאת משפחה אבחנה פטרת ורשמה לי כדורים (פלוקנול)למשך 10 ימים. שאלתי, האם להמשיך למרוח לנולין (פיורלן) למניעת הסדקים? או שזה עוזר לפטריה ולכן לא כדאי?
האם יכול להיות שהסדקים נובעים מהשיניים של התינוק ולא כתוצאה מהפטריה? (בן 8 חודשים - 3 שיניים למטה) למרות שהוא לא נושך אותי...
תודה רבה,
נגה
   רק לעניין הפיורלאןעדי יותם, IBCLC 23:25 31/12/2008
לא, לא שמים לנולין על פטרייה.

מה כן (מי מלח - חצי כפית בכוס מים, "להשרות" את הפטמה במשך 5 דקות), והרחבות - מחר :-)
תרגישי טוב!
   פטרייה בפטמותעדי יותם, IBCLC 20:35 01/01/2009
אאוץ', נשמע כואב :-(

חשוב מאוד במקרה של פטרייה להקפיד על היצמדות טובה. לפעמים בעיה בהיצמדות (אבל כן, גם נשיכה) יכולים להיות הגורם.

לשאלתך עניתי - לא כדאי פיורלן, מאחר שבטיפול בפטרייה חשוב לשמור על עור יבש. אפשר כאמור "להשרות" בסליין, ואפשר גם אחרי כל הנקה לטפוח על האזור עם בד רך ספוג בתמיסה של כוס מים עם כף חומץ טבעי ולתת לאזור להתייבש.

קשה לדעת אם זה מהשיניים - עקרונית כשהתפיסה טובה אין בעיה להמשיך להניק עם שיניים (לא סתם קוראים להן שיני חלב :-) ). תלוי בצורת הסדקים - האם לדעתך יכלו להיגרם מהשיניים? תינוק שיונק לא יכול לנשוך כי הלשון מכסה את החניכיים.

מהספרות העדכנית עולה כי פלוקנזול בד"כ אינו קו הטיפול הראשון בפטרייה. מסקרנות - האם ניסיתם קודם דרכי טיפול שונות?

בנוסף, הטיפול אמור להימשך לפחות שבועיים, לפחות שבוע אחרי שהאמא לא חשה עוד כאבים. אם תרצי אמצא לך מראי מקום לכך. טיפול לא מספיק ארוך יכול לגרום להיווצרות זנים עמידים לתרופה.

בהצלחה ואנא עדכני!
   תשובות...נגה 21:43 01/01/2009
אכן כואב לי נורא...אני כל יום רוצה להפסיק להניק אבל הנער לא מוכן לשמוע על בקבוק.וגם אין לו מוצץ לצערי...
מכיוון שזהו בני הרביעי וכל ילדי ינקו, אף פעם לא היו לי סדקים אני מניחה שזה בגלל הפטריה. הסדקים הם בחלקה התחתון של הפטמה.מה שכן הוא נצמד טוב אבל כאילו מושך את ראשו לאחור בזמן היניקה ואז גם הפטמה נמתחת. אני מקרבת את גופי אבל הוא עוד יותר מושך את ראשו.
לגבי הטיפול, ניסיתי למרוח דקטרין ודקטרין אורל ג'ל, אבל ללא שום הטבה. הרופאה אמרה שמטפלים בפטריה בשד כמו בפטריה סיסטמית של הגוף כי היא מאד עקשנית.
אני קצת מוטרדת ממה שאמרת לי, אבל השד באמת לא נראה טוב , אז אני מקווה לטוב. בכל מקרה אעדכן את הרופאה , ואשמח אם תעבירי אלי מראה מקום על כך...
נראה מי יישבר קודם...אני או הוא.
המון תודה על ההתייחסות הרצינית. אם לא הייתי כל כך רחוקה מאודים בטוח כבר הייתי מגיעה אליכם,
נגה
   כאביםעדי יותם, IBCLC 09:20 02/01/2009
נגה בוקר טוב,

אני שוב עונה לך בהפסקות - הפעם לעניין הכאבים. האם את לוקחת משהו? ממליצים על אדוויל/איבופרופן, כל ארבע שעות. רק שימי לב שאם את לוקחת - לקחת כמובן לפי ההוראות, אחרי אוכל.
   פלוקנזולעדי יותם, IBCLC 10:51 07/01/2009
נעדרתי לכמה ימים מהפורום. מקווה שהמצב השתפר.
רפרנס לפלוקנזול:
To use: 400 mg loading dose then 100 mg two times daily for at least two weeks. Continue for one week after pain is gone.
מתוך
The Breastfeeding Answer Book, הוצאת ליגת לה לצ'ה הבינלאומית, 2003. מסתמך על:
Newman and Pitman, The Ultimate BreastfeedingBook ofAnswers, Prima, 2000. p. 149.

Wilson-Clay and Hoover, The Breastfeeding Atlas, LactNews Press, 2002.
p. 56. Bodley and Powers, Long term treatment of a breastfeeding mother with with flucanzole resolved nipple pain caused by yeast: a case study. J Hum Lact 1997 13)4(:307-311.

בהצלחה!
   נגה 11:36 07/01/2009
עדי שוב שלום,
אני כבר לא יודעת, אולי האבחנה לפטריה לא היתה נכונה...אני כבר שבוע אחרי לקיחת הפלוקנזול, ללא שום שיפור. בנתים עמרי (זה התינוק)נדבק באבעבועות רוח והדרישה לינוק רק מתגברת עם ההרגשה הרעה. בשני הציצים, כל העטרה עדין אדומה ומגורה (כמו שיש אקזמה)והסדקים מתרבים. הכאב חד ויוקד בתחילת ההנקה לאחר כדקה אני פחות מרגישה את תחושת חיתוך הסכין. הפטמה מאד רגישה כואבת - אפילו למגע החולצה. יש לך רעיונות שאולי זה משהו אחר מפטריה?
אני גרה באזור משגב.. מכירה מישהי שיכולה לבוא אלי לביקור בית (בתשלום כמובן..)?
המון תודה,
נגה
   לפי התאור כלל לא בטוח שמדובר בפטריהד"ר ליבוביץ 17:47 07/01/2009
ואת אכן מציינת שזה נראה כמו אקזמה. יש מצב של אקזמה של הפטמות, לעיתים יכול להתלוות לזה גם פטריה, אבל טיפול בפטריה בלבד לא מספיק. נראה לי שיש מקום להוסיף טיפול במשחה עם קורטיזון. מותר למרוח את זה ולהמשיך להניק. אבל כמובן בלי לבדוק אני לא יכולה לאבחן - רק לשער השערות. אני לא יכולה לתת המלצות מדויקות לטיפול לפי תאור באינטרנט.
הייתי מציעה לנסות להתייעץ עם רופא עור, הם לעיתים יכולים לעזור. או להגיע אלי למרפאה, שהיא במרכז, ליד נתניה. עם טיפול מתאים לרוב יש שיפור תוך 24-48 שעות.

ד"ר ליבוביץ
המרכז הרפואי להנקה, אודים
www.merkaz-hanaka.com/




שיווק באינטרנט   ניוזלטר דיוור אלקטרוני   בניית אתרים   תקנון ותנאי שימוש © כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה  יצירת קשר   מנשא לתינוק   מצאי דולה   מי אנחנו