צור קשר פורומים חנות אינדקס פוסטפרטום הצילו צירים מאמרים חדשים ראשי
קלינאית תקשורת
מנהל/ת הפורום: תמר בש
  התקדמות שפתיתאילונה 10:10 31/08/2010
ד"ר שלום רב,

ביתי היום בת שנה וארבעה חודשים כרונולוגית (מתוקן = שנה וחודשיים). נולדה פגית בשבוע 32. היא ילדה מאוד סקרנית, חייכנית וחברותית. מזהה את הקרובים לה. לא מוכנה להיות בידיים של אנשים זרים. אך מחייכת לאנשים שלא מכירה. לפעמים במקומות צפופים כמו מעלית לדוגמא, נוטה להתקרב לאנשים שלא מכירה ולגעת בהם.היא נהנת ממוסיקה (מנענעת את הגוף לפי הקצב) ומתכניות טלוויזיה מסוימות בטלויזיה. נותנת נשיקה כשמתבקשת לתת, עושה כפיים ומושיטה ידיים כאשר רוצה בידיים. מגיבה למילה: "לא" ומזהה את שמה.משחקת יפה עם צעצועים ועירנית לסביבתה. ישנו דבר אחד שמדאיג אותי: נושא המלמול והפקת/הבנת מילים. ביתי ממלמלת די מעט. מדי פעם יוצא לה: באבא, מאמא, דה דה נה נה, דה דה די, מלבד ההברות הללו, לא אומרת דבר.כשאני מבקשת שתחקה אותי בהגיית מילים פשוטות כמו כדור או אבא או סבא, לא ממש יוצא לה. הייתי רוצה לשמוע את חוות הדעת שלך בנושא. וכיצד היית ממליצה לעודד התקדמות שפתית?

בברכה,

אילונה
   בת שנה וארבעהתמר בש 14:34 02/09/2010
את מתארת תינוקת סקרנית וחיונית. לגבי המלמול, צריך לזכור שלא כל התינוקות ממלמלים באותו קצב ובאותה הכמות. בגיל הזה לא כל התינוקות מחקים מילים. עם זאת למלמול וגם לחיקוי תפקיד חשוב בהתפתחות השפה. נסי לשחק איתה במשחק ווקלי שבו כל אחת בתורה מפיקה איזה צליל - איך מתחילים? כשהיא מפיקה איזה שהוא צליל, חקי אותה ותראי אם זה מתפתח למין פינג פונג כזה. זה עובד בעיקר ברגעים שיש קשר עין והתעניינות שלה בפנים/פה שלך. לאו דדוקא מילים שלמות, מספיק הברות. הפיקי בעצמך קולות של אוטו, של צופר, טון מיוחד בעת הירידה במגלשה וכדומה. שחקי איתה בשירי משחק שיש בהם תנועות ידיים (כמו ידיים על הראש אבל לא רק), בהם יש גם אלמנטים של חזרתיות וצפיות ועשויים לעודד הפקות. אולי בשלב זה אל תתמקדי במילים אלא בהברות פשוטות ובהדדיות שבמשחק. מהודעתך לא אוכל לדעת באמת כמה היא ממלמלת אבל לא יכולה לסיים בלי להזכיר שלגבי תינוקות באמת שקטים שאינם ממלמלים רצוי לבדוק שמיעה. בהצלחה!

תמר בש,קלינאית תקשורת
0525976725




שיווק באינטרנט   ניוזלטר דיוור אלקטרוני   בניית אתרים   תקנון ותנאי שימוש © כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה  יצירת קשר   מנשא לתינוק   מצאי דולה   מי אנחנו