צור קשר פורומים חנות אינדקס פוסטפרטום הצילו צירים מאמרים חדשים ראשי
פורום התפתחות תינוקות
מנהל/ת הפורום: שי זילברבוש, הילה מיסק
  עידוד לזחילהשרה 18:01 13/01/2008
שלום,
בני בן 8 חודשים רק לאחרונה עומד על שש ומזיז את גופו קדימה ואחורה. רציתי לדעת מה ניתן לעשות כדי לעודד לזחול חוץ מלהניח לו חפצים מושכים במרחק , זה כבר ניסיתי לא כל כך עובד. יש לציין שהוא לא זחל גחון וגם לא התיישב, רק התקדם בגילגולים וסיבובי ציר הוא מתהפך לשני כיוונים חופשי כבר מגיל 4 חודשים. כרגע הוא מצליח לזחול מעט לאחור.
תודה
   עידוד זחילהשירי קאשי 11:17 14/01/2008
שלום שרה,

כיוון שנראה כי בנך כבר סיגל לעצמו דפוסי תנועה לקויים לא הייתי מסתפקת בביצוע תרגילים לבד בבית ופונהלאבחון וייעוץ אצל מדריכת "צעד ראשון". חשוב לתת לו כילים תנועתיים נכונים כדי להוציא מהמערכת את ההרגלים הלקויים וכד לאפשר לו המשך התפתחות מיטבית ואיכותית. בכל מקרה את יכולה להתחיל עם התרגילים הבאים:
1. על משטח מוטה (שיפוע בג'ימבורי, מזרון מיטת תינוק שנשען על ספה) - להעמיד על שש, להצמיד לו את הרגליים ולהחזיקן באמצעות הרגליים שלך. לאחוז אותו באזור הצלעות ולהניע קדימה ואחורה. תרגיל זה מכיר לו את התנוחה של עמידת שש ומלמד אותו להעביר משקל לידיים ולרגליים, דבר שהוא הכרחי לזחילה.
2. על גליל או שמיכה מגולגלת להעמיד אותו על שש כך שהחזה נתמך על ידי הגליל. ניתן גם להניע קדימה ואחורה ואפילו לתת לו לנסות לצאת ממצב זה בכוחות עצמו. זה מאוד יחזק את שריריו.
3. לפזר כריות על הרצפה כך שאין הרבה חללים ביניהן. להניח אתו באמצע ולקרוא לו לצאת. אפשר לגרות אותו לצאת עם צעצוע אהוב או בועות סבון. ההתקדמות על משטח הכריות מחייב אותו להשתמש בגפיים בצורה שונה מאשר על רצפה ישרה. זה מלמד אותו להתנתק מהרצפה ולהרים את הגחון וכן מחזק מאוד את השרירים.
4. לשפר שיווי משקל - תנועה במרחב, נדנה, גילגולים, על צלחת וסטיבולרית (צלחת מתנדנדת כמו שיש בג'ימבורי) תנועה לכל הכיוונים. על כדור פיזיו בישיבה (ישיבה רק לצורך התרגיל) תנועה לכל הכיוונים.
5. רפלקס הבלימה וחיזוק חגורת הכתפיים - להרים עם הפנים החוצה כשאת מחזיקה בבית החזה שלו ובהדרגה לקרב אותו לרצפה עם הראש. לחקות לתגובה של שליחת ידיים לרצפה.
   תודה אבל ...שרה 20:05 15/01/2008
לגבי תנועה קדימה ואחורה הוא עושה לבד, כתבתי שהוא מניע את הגוף קדימה ואחורה, הוא גם מנתק ידיים ואתמול הוא העביר משקל לאחור והצליח להתיישב. לא הבנתי כל כך מה לקוי בהתפתחות שלו, חוץ מזה שהיא איטית? זחילת גחון היא לא חובה והוא עדיין לא הגיע לגבול לפי הבנתי 9 חודשיים של זחילה , בנתיים הוא מראה סימנים של התקדמות, אז מה בדיוק לקוי?
   המשךשירי קאשי 09:03 16/01/2008
הי,
מתאור המצב כפי שתארת הבנתי שבנך בחר בהתקדמות דרך גילגולים. הבחירה להתקדם כך מעידה על קושי תנועתי מסויים בו הוא נתקל ובוחר לעקוף אותו על ידי צורת התקדמות זו (וזו הכוונה בלקוי - בטח לא הכוונה לכלל ההתפתחות שלו). אם לא מתייחסים לקושי אזי הוא ימשיך איתו לאורך כל הדרך ויתן את אותותיו בתור תנועה לא מאורגנת גם בשלבים הבאים. למשל ייתכן שידלג על זחילת הגחון, הזחילה על שש העמידה וההליכה יהיו פחות יציבים אם הקושי הוא קושי בשיווי משקל וכו'. קשה לי לדעת בדיוק מהו המרכיב/ים שעליהם צריך לעבוד מתוך הכתוב, ולכן במקרה כזה אני ממליצה לעבור אבחון. לגבי זחילת הגחון- נכון שהרבה תינוקות מדלגים עליה אבל הסיבה לכך היא לא שאינה נחוצה אלא שהיא מצריכה יכולת תנועתית שלא כל התינוקות מגיעים אליה. זחילת הגחון היא שלב התפתחותי חשוב ורצוי מאוד לעבור אותו. במידה ותינוק מדלג על שלב זה אנו עובדים על חיזוק המרכיבים המוטורים ש"הפסיד" כתוצאה מהדילוג. לגבי התנועה קדימה ואחורה ציינת שהוא רק התחיל וכנ"לגבי התיישבות. גם אם הוא עושה זאת לבד מעט חשוב לתת לו תוספת על מנת שיתרגל זאת מספיק לשיפור את איכות התנועה ושיווי המשקל שלו.
אני מקווה שעניתי לך על שאלותיך. הכוונה היא לא להלחיץ אלא להיות מודעים לקושי ולנסות ולשפר אותו. ככל שבסיס התנועה כפי שהוא מתפתח בינקות איכותי יותר כך התנועה והיציבה בבגרות גם הן איכותיות יותר. אם את מעוניינת את מוזמנת להתקשר אלי לטלפון 054-5652502 כדי לקבל הסבר מפורט יותר.

בכבוד רב,
שירי קאשי
מדריכת התפתחות תינוקות – מכללת "צעד ראשון"
www.first-step.co.il




שיווק באינטרנט   ניוזלטר דיוור אלקטרוני   בניית אתרים   תקנון ותנאי שימוש © כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה  יצירת קשר   מנשא לתינוק   מצאי דולה   מי אנחנו