צור קשר פורומים חנות אינדקס פוסטפרטום הצילו צירים מאמרים חדשים ראשי
ליווי התפתחותי
מנהל/ת הפורום: עדי שטרסמן
  האם לעודד תינוק להשתמש בשתי ידיונירית 22:32 14/08/2007
בני בן 11 חודשים. הבחנתי בכך שהוא משתמש יותר ביד ימין (לאחיזה, למשחק). האם בגיל כזה כבר נקבעת הנטיה להיות ימיני או שמאלי? האם לעודדו במכוון להשתמש גם בידו השמאלית? או שזה יבלבל אותו?

שאלות נוספות - הוא עומד מזה כחודשיים, אך לעיתים עושה זאת על קצה אצבעותיו. האם נורמלי ומה לעשות? כמו כן אוהב לשבת כשרגליו מקופלות אחורה - הבנתי שלא מומלץ מכיוון שיכול לפגוע בברכיים או לגרום לרגליים מעוקמות בהליכה. האם נכון ואיך אפשר לשכנעו להפטר מהרגל זה? כל פעם אני משנה לו את תנוחת השיבה אך הוא חוזר אליה בעצמו.

בתודה מראש.
   לניריתעדי שטרסמן 21:25 15/08/2007
שלום,

שאלת מספר שאלות ואענה לך לפי הסדר:

1. בגיל 11 חודשים לא אמורה להיות נטייה לצד ימין או שמאל. שימוש משמעותי גדול יותר באחד הצדדים (ידיים, הטיות גוף וכו') מצביע על קושי ולא על נטייה. האם את מבחינה שהוא משחק יותר ביד ימין כשהוא על הבטן או כשהוא יושב? אם כן, סביר להניח שהדבר נובע מאי סימטריה בהעברות משקל. למשל, על הבטן נוח לו יותר להשען על צד שמאל ולכן משחק בימין.
כפי שאת מבינה מתשובתי, רצוי מאוד לעזור לו להתגבר על הקושי ולהפעיל את גופו בצורה סימטרית.

2. עמידה על קצות אצבעות - דבר טבעי אולם רצוי ללמד אותו לעמוד על כל כף הרגל משום שחודשיים הם זמן די ארוך לעמידה כזאת. האם הוא גם הולך סביב רהיטים? אם כן - איך הוא דורך על כף הרגל? את יכולה לעסות את כף רגלו ולתת דגש על העקב. בנוסף, למדי אותו לכפוף את ברכיו (כמו בשיר עוגה עוגה), הדבר יאלץ אותו להשען על כל כף הרגל. עשי זאת כשאת עומדת מאחוריו ו"מרקידה" אותו על ידי אחיזה באגן שלו. דבר נוסף הוא להפר את שיווי המשקל שלו בכוונה כך שייאלץ לאזן את עצמו וכך ידרוך בכל פעם על חלק אחר של כף הרגל. שימי דגש על הטייתו לאחור דווקא ולא קדימה.

3. הישיבה שאת מתארת נקראת ישיבת W. אני מכירה אותו מקרוב משום שאני ישבתי רק ככה בילדותי וגם בני הבכור יושב כך. הישיבה הזאת היא בעייתית כשהיא הישיבה הבלעדית של הילד. אם הוא יושב כך רק מפעם לפעם אין עם כך בעייה.
איך הוא למד להתיישב? האם הוא התיישב מעמידת שש תוך הטיית גופו לאחור ולא באלכסון לאחור? אם כן, הוא עשה זאת בצורה שאינה הצורה ה"תקינה" והדבר עשוי לנבוע ממספר גורמים ולכן אין ביכולתי לומר לך איך אפשר לגרום לו לשבת גם אחרת, כי איני מכירה אותו. את צודקת שבכך שאומרים להם ליישר ברכיים לא נפתר דבר כי הישיבה הזו היא רק סימפטום וצריך לשנות את מעה שעומד מאחוריה.

לאור כל האמור, הייתי ממליצה לך להפגש עם גורם מקצועי אשר יוכל לתת לך תרגילים לעזור לבנך. לא תמיד איחור התפתחותי הוא הסיבה היחידה לייעוץ מקצועי.

בכל מקרה, אני זמינה כאן לשאלות נוספות.

בהצלחה,

עדי

www.metaplim.co.il/adi-strasman
   תשובותנירית 23:27 15/08/2007
ראשית, תודה על התשובה הארוכה והמפורטת.
אנסה לענות על שאלותייך:
1. כשהוא היה קטן יותר ועוד שיחק על הבטן היתה לו נטיה קלה ימינה עם הגוף, אך עשיתי לו תרגילים בהמלצת ענת סימון והבעיה נפתרה. כעת כשיושב יש לו נטיה להפעיל את יד ימין יותר (ללא צורך בהשענות על יד שמאל), בעיקר כשמדובר על מוטוריקה עדינה: לתפוס עצמים קטנים, ללחוץ על כפתורים וכו. לא משהו מאוד בולט שמישהו מלבדי שם אליו לב.... כך שלא נראה לי שמדובר בחוסר סימטריה רציני.

2. העמידה על קצות האצבעות היא לא המצב הקבוע של העמידה שלו, אלא רק לפעמים. ברוב הזמן כן עומד בסדר כמו גם בזמן הליכה מסביב לרהיטים

3. מה הסכנה בישיבת W למי שזו ישיבתו הבלעדית? לשמחתי אצלנו לא כך המצב, אבל סתם בשביל ידיעה כללית.

שוב תודה
   בוקר טוב נירית,עדי שטרסמן 09:00 16/08/2007
1. אם את חושבת שמדובר רק במוטוריקה עדינה, נסי לפתור זאת לבד על ידי העלאת המודעות לכף יד שמאל ולאצבעות בה, בעזרת מגעים עמוקים, הדבקת מדבקות על האצבעות ושימוש בגומיות בכף יד זאת.

2. אם העמידה על קצות אצבעות היא רק לעתים, לא הייתי מודאגת במקומך.

3. ישיבת W לאורך זמן פוגעת בברכיים. בנוסף, צורת ההתיישבות יכולה להעיד על קושי במערכת ההצלבה.

עדי




שיווק באינטרנט   ניוזלטר דיוור אלקטרוני   בניית אתרים   תקנון ותנאי שימוש © כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה  יצירת קשר   מנשא לתינוק   מצאי דולה   מי אנחנו