צור קשר פורומים חנות אינדקס פוסטפרטום הצילו צירים מאמרים חדשים ראשי
פורום פסיכולוגיית תינוקות ופעוטות
מנהל/ת הפורום: ענבל צור-שולשטיין, נורית גולדמן,ענת בן דוד
  מה טוב בשבילו??ויקי 01:11 28/09/2007
שלום,
יש לי בן בגיל 9 חודשים וחצי.
ילדתי אותו בסוף סמסטר א' בשנה הראשונה ללימודי ורציתי לדעת:
1) האם יתכן שפגעתי בו בכך שמגיל חודש הכנסתי אותו למעון שנמצא איתי במכללה ואשר אפשר לי להניק אותו בכל פעם שהיה רעב?
2) האם זה הגיוני להכניס ילד בגיל חודש למעון? האם זה עלול לפגוע בו או שבעצם זה דווקא טוב כי הוא עם עוד ילדים? (למרות שזה גיל מאד קטן והוא סתם היה זרוק שם בתוך איזה סלקל עם צעצוע לבד...)
האם להבא עדיף לוותר על סמסטר ולהישאר איתו בבית?
3) האם היום בגיל 9 וחצי חודשים זה טוב להכניס אותו למעון? (ואז למעשה אראה אותו רק כ-3 או 4 שעות ביום בערב עד שהולך לישון). האם יהיה לו יותר טוב להישאר איתי בבית ולקבל את כל תשומת הלב, החום והאהבה ממני?
למרות שאני בשלבי לימודים, הוא נמצא בחשיבות עליונה! אני לא רוצה בשום אופן שהלימודים שלי או כל דבר אחר יפגעו בו...!

בנוסך רציתי לשאול, לפני כחודש וחצי לאחר שהיה לי מאד קשה להרדים אותו בכל לילה וקיבלתי עצות שונות בסגנון של שיטת 5 הדקות - אכן ניסיתי לעשות זאת אך עם רגשות אשם נוראיים וכאב לב אדיר עם כל שניה ששמעתי אותו בוכה. מה שעשיתי היה ששמתי אותו במיטה, נפרדתי ממנו, יצאתי, חזרתי אחר כמה דקות והרגעתי אותו ויצאתי וחוזר חלילה.
כל פעם שנכנסתי הוא המשיך לבכות וכשהתקרבתי אליו הוא נעמד וניסה לתפוס אותי בכח שארים אותו ואני בתגובה השכבת אותו במיטה שוב - מה שגרם לו לדעתי לאכזבה כי הוא חשב שאני באה להרים אותו ואז בסוף משכיבה אותו והולכת - והוא היה צורח יותר...
עד שאחרי 40 דקות בערך שהוא לא הפסיק לצרוח לרגע (ואציין כי בד"כ הוא ילד מאד שקט ויכול להעביר ימים שלמים בלי שום בכי) פשוט לא ניגשתי אליו יותר והוא מתוך בכי אדיר, אנחות ויללות קורעות לב (וגם מכות שהוא חטף מהלול כיוון שהוא ניסה להיעמד כל הזמן) הוא נרדם...
כשנכנסתי לחדר פשוט נקרע ל יהלב כשראיתי אותו אדום מרוב דמעות, עדיין נאנח אנקות בכי מתוך שינה וזרוק על השמיכה בלול שלו.
עד היום אני לא מצליחה להתגבר על מה שעשיתי לו ובכל פעם שאני נזכרת בזה אני בוכה ומצטערת מעמקי נשמתי שעוללתי לו את זה. שגרמתי לו לבכול כל-כך הרבה, שהוא כל-כך רצה שאבוא אליו ואחבק אותו ולא באתי, ושלבסוף הוא נרדם מתוך פחד ובכי ורגשות נטישה בחדרו החשוך.
האם יתכן ובפעם זאת גרמתי לו לאיזשהי טראומה? פגעתי בו?
האם בכך שמיד לאחר שנרדם לקחתי אותו אל זרועותיי, חיבקתי אתו ונישקתי אותו וישנתי איתו בחיבוק כל הלילה - הצלחתי למתן את הפגיעה?
איך אוכל לצאת מהכאב שנשאר לי על כך עד היום?
אשמח לתגובתך.
תודה על ההקשבה והעזרה!
   מה טוב בשבילומיכל נחמיאס 19:03 29/09/2007
ויקי שלום,
אני מבינה מטון הדברים שאת כותבת שההורות גורמת לך לתחושות אשם רבות ולשאלות בלתי פוסקות האם את עושה את הדבר הנכון. הורות היא אחריות כבדה ביותר ולכן טבעי הדבר שתחושות כאלה תתעוררנה במידה מסויימת.
לגבי השאלות השונות שאת שואלת אני מרגישה שאין תשובה אחת נכונה. אין תשובת בית ספר. להכניס תינוק למעון בגיל חודש זה לא טוב או רע. התשובה לכך תלויה בנסיבות השונות של חיי הילד והוריו, באפשרויות הקיימות, בסוג הטיפול במעון.נוכחות של ילדים נוספים איננה חשובה בגיל חודש, אך גם לא בהכרח מזיקה. אם הוא מקבל במעון התייחסות הולמת (האכלה בזמנים המתאימים, החלפת חיתולים, חיבוק, דיבור) הרי שהטיפול יכול להיות טוב מספיק. בגיל חודש חלק גדול משעות היום התינוק עדין ישן כך שגם אם המטפלת עסוקה בילדים אחרים זה לא בהכרח פוגע בו.
את שואלת לגבי טראומות שאולי גרמת לו. אני לא חושבת שלילה אחד של בכי יכול לגרום לטראומה שלא תמחק. הטיפול בתינוק הוא כל כך ממושך וכולל כל כך הרבה חוויות, שברור שחלק מהן גם יהיו קשות ומסתכלות וזה עדין לא אומר שהחוויה הכללית היא רעה. נשמע לי מדבריך שהיית מאד לא שלמה עם שיטת ה- 5 דקות, ובמקרה כזה אולי כדאי היה לוותר עליה מראש.
נדמה לי שבינתיים יותר מכך שבנך נמצא במצוקה את היא זו הסובלת מהשאלות המייסרות האם את עושה נכון. במקרה כזה יתכן שכדאי יהיה לשקול פניה לטיפול שיעזור לך לעבד ולמתן את תחושות האשמה, אשר לטווח ארוך עלולות לפגוע בקשר הנרקם בינך לבין בנך. באם תרצי לשקול פניה לטיפול אשמח לעזור לך למצוא מטפל מתאים.

חג שמח ולהתראות,

ד"ר מיכל נחמיאס
פסיכולוגית קלינית
קבוצת שיח
www.siachgroup.co.il




שיווק באינטרנט   ניוזלטר דיוור אלקטרוני   בניית אתרים   תקנון ותנאי שימוש © כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה  יצירת קשר   מנשא לתינוק   מצאי דולה   מי אנחנו