צור קשר פורומים חנות אינדקס פוסטפרטום הצילו צירים מאמרים חדשים ראשי
פורום פוסטפרטום ומעבר לו
מנהל/ת הפורום: אורית גודקאר
  התינוק המושלם שליאורית גודקאר, פסיכולוגית 20:34 13/11/2007
איך הוא יהיה, המושלם שלי? יהיו לו העיניים שלי? השיער של אישי? הוא יחייך כמו הבת של ... או יהיה רציני כמו האחיינית? כמה הרבה משאלות נדחסות בתקופה הזו, של הציפייה ל... אפילו כשלא נתתי לעצמי דין וחשבון על הציפיות האלו, אפילו כשניסיתי להסיט מהן את מבטי, הסתבר לי עד כמה הן נוכחות בחיים הפנימיים שלי, כאמא, וכמה לא פשוט להיפרד מהן כדי לפגוש את התינוק הממשי שלי.
ברור שהמשאלה הכי גדולה וברורה, זו לבת, היתה הראשונה להתנפץ. עוד בהריון אפשר היה לדעת כבר שבת לא תהיה לי. אבל ההתרגשות של לפגוש את הבנים שלי באמצעות מסך האולטרסאונד חיפתה על האכזבה, גירשה אותה במהירות יחסית: זה הראש שלו, והנה הוא זז! איזה מדהים. טוב, זה עוד בן, אבל הוא נראה כזה חמוד, והוא שלם ובריא, איזו הקלה.
אחר כך יש את השאלה סביב הבדיקות - כל כך הרבה בדיקות וכל כך מעט אנחנו בעצם יודעים. אולי דווקא בגלל שעבדתי עם ילדים פגועים מאד סירבתי להיכנע ללחץ וויתרתי על בדיקות רבות. ידעתי שאת הדברים הקשים באמת אין שום דרך לצפות, וצריך רק לקוות ולהאמין שבהגרלה הזו לא אעלה. חשבתי לעצמי - מה תעשי אם תדעי שיש בעיה התפתחותית מזוהה בהריון, בשלב מתקדם, האם תעמדי באפשרות של לידה מוקדמת, של התערבות כל כך בוטה בתהליך? הרגשתי שהרצון בתינוק מושלם מביא לעיתים לבהילות יתר בהחלטות האלו, ושוב שאלתי את עצמי איך אוכל לעבור לידה מתוך ידיעה שזה לצורך סיום ההריון. כל המחשבות שהיו לי בעבר על "זכות האישה על גופה" הפכו פתאם מרוחקות מאד, לא ממש רלבנטיות לחוויה העצומה של להרגיש את החיים שגדלים בתוכי, ולדעת שהוא כבר חי, בועט, מחפש את דרכו לעולם, ואני רק הכלי. הודאויות שהיו לי בעבר, כאישה צעירה ונערה, הפכו מעורערות ומטושטשות כל כך.
ואז עולות שאלות על "הלידה המושלמת", מה זו הלידה המושלמת בשבילי? מה אני רוצה שיתרחש שם עבורי? האם באמת זה יכול להיות אירוע מכונן, מעצים, כמו ששמעתי מאחדות? או סבל קשה ומעיק, שרק צריך לשרוד ולהמשיך הלאה, כמו ששמעתי מאחרות? האם הלידה היא באמת שיקוף שלי? ואיזו מראה היא מציבה בפני? וגם כאן הרגשתי שקשה לי לוותר, על היהרות שבאשליית השליטה, על האתוס של החברה שלנו, שהכל ענין של הכנה, שליטה, מקצוענות נרכשת. פתאם הייתי עוד אשה שיולדת, נתונה לחסדי התינוק שלה (שיתהפך כבר!), הצוות שאקראית הגיע לאותה משמרת (פולי המקסימה והמעודדת, והאחרות, שלא). פתאם דברים על הגוף שלי שיכולתי לא לראות ולא להרגיש חיים שלמים הפכו נוכחים ומשמעותיים ואי אפשר היה עוד להתעלם מהם. האם זה באמת בשליטתי? האם טכניקות השליטה שהיו לי עד כה רלבנטיות בכלל למצב הזה, להריון, ללידה, לראשית ההורות ולהנקה? ומה אם צריך פתאם ללמוד להתמודד אחרת, מחדש? איך עושים את זה?
עד כאן הפעם.
אורית
   הלידה המושלמתמומינאמא 11:02 22/11/2007
כבר שבוע רוצה להגיב ורק עכשיו מצאתי את הזמן ואת הכוחות לגעת בזה מחדש, בכל זאת כבר ארבעה חודשים עברו והספקתי להדחיק טוב טוב...
החלום על הלידה המושלמת - זה הרי מה שמייסר אותי כל כך, וזר לא יבין זאת. קל להבין ולהזדהות עם החרדה והדאגה לתינוקת שגם אחרי שיצאה מסכנת חיים לא ברור אם נפגעה ועד כמה (עכשיו הכל נראה בסדר, אבל תמיד יש את הספק שאולי תתגלה בעתיד איזו בעיה שמקורה באותו פרק זמן ללא חמצן). אבל במקביל להתמודדות עם תוצאות הלידה, מכביד לא פחות האבל על התנפצות החלום ללידה מושלמת ,וזה אולי לא כל כך ברור מאליו. הרי אם הייתי מסתפקת בלצאת עם תינוק בריא, ולא משנה כל כך איך הוא יגיע לעולם (ונשים רבות מסתפקות בכך), היה לי הרבה יותר קל. אבל אני רציתי יותר, רציתי לידה מושלמת כמו זו שחוויתי לפני חמש שנים, רק בלי ה"פרוטוקולים" הרפואיים, רציתי לשלוט גם על מה שקורה לפני ואחרי הלידה, ולכן החלטתי ללדת בבית, בלי התערבויות...
רציתי לידה שקטה על הרצפה בחדר שלי, וקיבלתי לחיצות לחוצות בשכיבה על מיטת בית חולים, עם המון רופאים מסביב והיסטריה.
לא רציתי תינוקיה ו"יחידת מעבר", וקיבלתי טיפול נמרץ ילודים. רציתי לחבק ולהניק ולא לעזוב את התינוקת מרגע שתצא, וזכיתי להחזיק אותה רק יום אחרי, בזהירות, בלי לנתק את כל החוטים והצינורות. כל מה שדמיינתי וחלמתי עליו כל ההריון התנפץ לי בפנים בכזאת עוצמה, שהיום כל מחשבה על החלום ההוא גורמת לי לבכות (כולל ברגע זה, כמובן.. אוף, אולי לא הייתי צריכה לחזור לזה למרות הכל).
למה לא יכולתי לשמוח בחלקי, למה לא יכולתי להסתפק בלידת בית חולים סטנדרטית, למה כל כך רציתי לחוות לידה מושלמת, אפילו יותר מושלמת מאלו שכבר היו לי ...
והידיעה שלא תהיה חוויה מתקנת, כי זו הלידה האחרונה שלי, גורמת לתחושת החמצה ענקית.
ואני יודעת שהעיקר שהילדה יצאה מזה בשלום, ואני צריכה להגיד תודה על הנס שקרה לי, ולשמוח שזה נגמר ככה, ובכל זאת קשה לי להשלים עם התרסקות החלום.
ואיכשהו, בתוך כל מערבולת הרגשות, צצה פתאום ההודעה הזו שלך, אורית, ושמה את האצבע בדיוק על המקום הכואב הזה, של החלום ושברו, האשליה של השליטה במקום שאין בו שליטה בכלל...
הלידה הקודמת שלי היתה כל כך מופלאה ומעצימה, שברגעים הקשים של הפוסטפרטום הייתי נזכרת בה ושואבת ממנה כוחות. את הלידה הזו אני מדחיקה ומנסה לשכוח, לא מוכנה לדבר עליה עם אף אחד, אבל פלשבקים מאותו הלילה מתעקשים לחזור ולצוץ כל פעם מחדש, מציפים כאב ודמעות.
האסוציאציה שלי למילה "לידה" כבר לא תהיה חיובית ומרגשת כמו שהיתה עד עכשיו, תוצאה של שלוש הלידות המצוינות שבורכתי בהן. החוויה החיובית כמעט נמחקה על ידי חוויית הלידה האחרונה, זו שהיתה אמורה להיות המושלמת מכולן.
   קוראת אותך ולבי נחמץגילי אבישי 14:28 23/11/2007
אך אני יודעת שרק את יכולה,ותגיעי,להבנה העמוקה יותר של מה התנפץ שם בדיוק.
החלום ושיברו הוא מינוח שאני בחרתי לתאר בו לידות שקטות,כאלה בהן אין תינוק.
ואני מרשה לעצמי להסכים איתך שהאובדן הוא תמיד תמיד ברגש.
נשמע נורא? אולי. אבל בתור מי ששיכלה שני תינוקות בסוף שבוע ארבעים אני מרשה לעצמי להגיד בפה מלא- האבל שלך לגיטימי.
גם מבחינת הזמן,ארבעה חודשים הם בתוך תהליך העיבוד.
מה שכן חסר לי זה הפירגון לדמעות. להצפות. הנסיון להדחיק שאין לו תכלית. חשוב לעבד את החוויה. להסתכל לאמת שלך בעיניים. לשאול שאלות של מעבר להטלת אשמ,בעצמך או בכל אחד אחר.
משהו עמוק שהאיבוד הזה נתן לו במה ושיחרור.
אינני חושבת שכאן זה יכול לקרות.אין נימת קול,אין מבע עיניים,אין מגע יד. זה לא יעשה את כל העבודה. אבל אם גשר נדרש,הרי אנחנו כאן.
   גילי יקרהמומינאמא 10:07 25/11/2007
מעולם לא עלה בדעתי להשתמש במילה אובדן בהקשר של הלידה שלי. אכזבה, החמצה, התנפצות של חלום - כן, אבל שום דבר שקרוב לאובדן שלך, במה שכינית "לידה שקטה". המילים הספורות שכתבת בזמנו על התינוקת מעיין לא יוצאות לי מהראש, וכשבזמן ההריון השם מעיין עלה על הפרק פחדתי להשתמש בו, בגלל מעיין שלך (בסופו של דבר הנסיבות הביאו אותנו לקרוא לה ככה בכל זאת. אני לא יודעת אם את מכירה, אבל השיר "מעיין" של חנה גולדברג וקורין אלאל, שחבר שלח לי אחרי שהחלטנו על השם, שכנע אותי שעשינו בחירה נכונה).
אני לא מתאבלת כל היום על הלידה שרציתי שתהיה לי. זה רק חלק מהמון רגשות ומחשבות ושיחות שאני מנהלת עם עצמי מאז, על האימהות שלי ועל החיים בכלל. פשוט "הלידה המושלמת" שאורית הזכירה לחצה לי על הכפתור המסוים הזה..
ולעניין ההדחקה - ברור לי שצריך לטפל בזה, זה היה ברור לי כבר בימים הראשונים אחרי הלידה. אני פשוט פוחדת להתמודד. מה שאני כותבת כאן אולי עוזר לקלף כל פעם קצת מהגלד שכבר הספיק לצמוח על הפצע. אני עדיין מתלבטת אם לתת לזה להמשיך ולהגליד לבד, או לחטט ולחטא הכל מבפנים.
הכוח שלך וההתמודדות שלך עם האובדן מעוררים השראה והערצה. אני לא מכירה אותך אבל את כנראה אחד האנשים הכי חזקים ובריאים בנפשם שיש. תודה על כל מילה שאת כותבת.
   ובכןגילי אבישי 17:54 25/11/2007
אובדן היא מילה,אמנם חזקה אבל מילה.
ככזאת היא מכילה ספקטרום רחב של תחושות ורגשות,בכל מני עוצמות ומכל מני תחומים.
פנטזיה ,משאלת לב וכיוצא באלה הם תאורים של רגש חזק ומניע וכשאינו מתגשם תחושת של אובדן מתרקמת. גם אם לא מהסוג הגרוע ביותר.
לגבי כל השאר,להבנתי ולפי מה שאני פוגשת אצלי בקליניקה,יש בזה סוג של הדחקה,הכחשה . לפעמים המנגננים הללו חשובים,הרי מאפים הם הישרדותיים. בכל זאת שווה בעיני לדון בכל התחושות בעזרת מילים פחות שיפוטיות ויותר מאפשרות. הרגש נמצא שם. רגשות נהפכים לאסוציאציות. אחר כך לתגובות. נדמה לי ששם כדאי שתהיה לך יותר שליטה. עבור עצמך כמובן וגם עבור אהובייך.
   ועוד מיליםאורית גודקאר, פסיכולוגית 18:43 25/11/2007
מצטרפת באיחור, מומינאמא וגילי, שמחה עלה דיאלוג ביניכן.
ראשית, מומנאמא, יש משהו בהחמצה של הלידה, ובאכזבה על מה שהיה יכול ולא היה שלא מקבל לגיטימציה מהסביבה - האמירות הידועות של "העיקר שכולם בריאים, כאילו בעצם מנסים לומר - אל תקטרי ואל תתמסכני לך, מה כבר קרה? אז אני שמחה אם במשהו נתתי לגיטימציה לתחושות שלך - כי אי אפשר הרי להתווכח עם רגשות. אני יודעת שאני בכיתי ללא הפסקה שלושה ימים כשהבנתי שיבוא הקיסרי, ושוב, לא ממש הבינו מסביב על מה ולמה.
אני לא יודעת לגבי השימוש במילה אובדן - נדמה לי שכאן צריך לאפשר לכל אחת חופש למצוא את האופן בו היא יכולה לתאר את החוויה שלה בצורה הנוחה לה. יהיו מי שהשימוש מילה אובדן ירתיע, ירחיק, ויגרום להם הלרגיש ש"לקחו להם את החוויה והחזירו אותה אחר". יהיו מי שירגישו שהמילה אובדן פשוט ישבה וחיכתה בפנים עד שיגידו אותה עבורם, וזו תהיה תחושת של שחרור והקלה ושמחה עצומה שסוף סוף מישהו באמת ראה והבין את מה שקורה לי בפנים. נדמה לי שאין אופן אחד לעבד את המשמעות של הפער בין הפנטזיה והמ ציאות סביב לידות - אולי בגלל שזו תקופה נורא רגשית וסוערת, אולי בגלל שכל כך הרבה מטען מונח במקומות האלו עלינו הנשים, אולי מסיבות אחרות. עובדה היא שחלקנו מתקשות לחזור לסדר היום, וחלקנו אפילו לא יודעות שכאב להן - אני מכירה מישהיא שאיבדה הריונות במהלכם ולא הרגישה צורך להתאבל או להתעכב על זה, וזה בסדר, אם זה מה שעבד בשבילה.
והשאלה שעלתה באוויר לגבי טיפול - אני אמביוולנטית. נדמה לי שאם אגיד לא לרוץ לטיפול עלי תהיה האחריות על כל הכאב שזקוק לאוזן ועין טובות, ולא ימצא אותן בחסות ההנחה ש"אם הפסיכולוגית אמרה שלא צריך אז מה אני עושה עניין?" מצד שני, חשוב שהטיפול יהיה נכון, מותאם, בדיוק ברגע הזה יותר מתמיד אין כמעט מרווח לזיופים, מה שאפשר אולי לשאת בתחילת קשר טיפולי במצבים אחרים. טיפול, כמו כל קשר אנושי, אינו מתרחש בדרך כלל בקליק מדהים ומושלם, אלא במרבית המקרים דורש סבלנות וזמן היכרות והסתגלות הדדית, ואני חוששת שבמצבים כאלו אמהות יכולות לפרש בקלות את תגובות המטפלים כלא מקבלות, שיפוטיות, או להיפך - נוטות הלגזים במשמעות הסימפטומים לחומרה. זה לא אומר שאני לא סומכת על הקולגות שלי - להיפך, אני מוצאת שיש הרבה אנשים טובים ומיומנים בעבודה שלי ומסביבי, ובכל זאת, אני מבקשת מאמהות - תפעילו מספיק שיקול דעת כדי לוודא שהקשר הטיפולי נכון לכן ומזין אתכן ברגעים אלו.
מרגישה שנאמתי קצת ממרחק - אולי משהו בכאב הזה מקשה עלי כרגע לצלול לתוכו כולי, אולי גם אני זקוקה לעפמים לומר "מה כבר קרה, הרי יש לי ילד מקסים ובריא" (-:
אני מקווה שלאט לאט נוכל כאן כולנו להשיל קצת מהעטיפות, בזהירות, מתוך שמירה הדדית על עצמנו.
אורית
   אני מסכימה לגבי מגוון מיליםגילי אבישי 19:54 25/11/2007
ברור,רק רציתי להסביר מדוע בחרתי דווקא במילה גדולה.
אבל כל דרך לגיטימית.
יצירה של מרחב יכולה להופיע בבחירה של ציור,פיסול,בישול,שזירת פרחים,פעילות ספורטיבית ממוקדת,ניהול פרוייקטים...כל דבר שנותן הבעה ואפשרות להוציא אותך מהכוח אל הפועל ולאוו דווקא כאם טריה.
הזמן והרשות להיות יעשו את שלהם.
   גילי תודה על התוספתאורית גודקאר, פסיכולוגית 11:11 27/11/2007
באמת עבודה לא מילולית יכולה להיות משמעותית כאן.
האם לא איבדנו קצת את מומינאמא בדרך? רוצה לספר לנו איך את בימים אלו? האם משהו מהחשיפה עזר?
להתראות
אורית




שיווק באינטרנט   ניוזלטר דיוור אלקטרוני   בניית אתרים   תקנון ותנאי שימוש © כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה  יצירת קשר   מנשא לתינוק   מצאי דולה   מי אנחנו