צור קשר פורומים חנות אינדקס פוסטפרטום הצילו צירים מאמרים חדשים ראשי
פורום פריון פוריות והפריות
מנהל/ת הפורום: ד"ר קלריס נהרי
  מאי פריון להריון - דברים שלמדנו בדרך הקשהדב חורף 12:39 21/03/2010
אם אתם קוראים זאת, כנראה שאתם מנסים להיכנס להריון ודי נמאס לכם מההמתנה מורטת העצבים מדי חודש. עברנו את זה גם אנחנו, ומעבר לאותה ציפיה, תיסכל אותנו מאד חוסר הידיעה לגבי אילו בדיקות צריך לעבור, מה המשמעות והתועלת של כל בדיקה וכו'. גם הרופאים לא פרשו בפנינו את התמונה במלואה וכך צעדנו מאכזבה לאכזבה בעודנו בערפל.
בנסיון לעזור, החלטנו להעלות על הכתב את כל המידע והתובנות שלנו, כפי שעלו מתוך נסיוננו שלנו ושל חברינו בלבד. אז אם אתם כבר במקום הזה, או רק מתחילים לתהות מה אם... אנחנו מקווים שהמידע שלהלן יעשה לכם סדר בראש ויקל במעט על הבלבול.

נתחיל מהסוף – אנחנו בהריוןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןן, שקיפות עורפית תקינה, טפו טפו טפו, חמסה חמסה חמסה...
אבל זה לא היה קל, דווקא אודות ההריון יש אינסוף מידע, התהליך הוא מובנה ומסודר והכל ברור, אך בכל הקשור בלהיכנס להריון קיימים בלבול ודיסאינפורמציה. כפי שכתב טולסטוי: "כל המשפחות המאושרות (בהריון) דומות זו לזו, אך כל משפחה אומללה (שאינה בהריון) אומללה על פי דרכה". ואף על פי שכל זוג/אחת אינה נכנסת להריון מסיבה אחרת, הרי שיש סדר מסוים בו כדאי שתערכנה הבדיקות שצריכות להיערך ויתמלאו התנאים השונים.
למודי נסיון ניסינו להעלות על הכתב את תובנותינו מהתהליך הלא פשוט שעברנו, ואם זה נראה קצת כמו רשימת מכולת, הרי זה משום שאני, ה"אבא" כותב את זה ולא אשתי...

נתחיל בדברים הכלליים:
ודאו כי שניכם אכן רוצים הריון.
דעי בדיוק מתי את מבייצת – החלון הצר הזה של הביוץ הוא מתסכל עד מוות ומאד כדאי שלא לפספס אותו.יש על כך מידע רב בפורומים ואנחנו גם ממליצים על מעקב עם מקלונים – כל בוקר סביב מועד הביוץ, שכן רק כך אפשר באמת לדעת אם הפס הוא באמת כהה היום, או עדיין בהיר וכל זה...
לענין זה, היום הראשון של המחזור הוא היום בו מופיע הדימום הברור. במידה ומופיעים דימומים קלים או הפרשות במשך כמה ימים לפני המחזור יתכן וזה מצביע על ביוץ לא סדיר, בעיה ברירית הרחם או משהו אחר. אנו למדנו באיחור שצריך לידע את הרופא בכל נתון, גם אם הוא נראה שולי - יכולות להיות לכך השלכות על יכולתך להיכנס להריון.
לחלון הצר הזה כל חודש השלכה נוספת – לכל בדיקה יש מועד מאד מסוים בו ניתן לבצע אותה, ולרוב בכל חודש ניתן לבצע רק בדיקה אחת. הכירו את המחזור שלך ותכננו את הבדיקות בהתאם.

חשוב להבין שבהחלט ייתכן כי הגניקולוג שלך אינו מומחה לאי-פריון. אם לא די בכך, הרי שלכל רופא בתחום יש את הגישה הטיפולית שלו. לדעתנו, אחד הדברים החשובים ביותר בתהליך הזה הוא למצוא רופא שאתם סומכים עליו. אם דבריו אינם מניחים את דעתכם, אל תהססו לקבל חוות דעת נוספת / ללכת לרופא פרטי / לעבור לרופא אחר. אנחנו עברנו 3 רופאים + אחד פרטי עד שנחתנו אצל רופא עמו הרגשנו שהגענו למקום הנכון. בטח, ה"זגזוג" הזה יכול לבלבל ויש לכולנו נטיה טבעית לסמוך על כל מי שהוא בעל מקצוע, במיוחד בשעת מצוקה, אבל בסופו של דבר הרופאים הם לא אתם. סמכו על תחושות הבטן שלכם, מצאו רופא שנח לכם איתו ואתם סומכים עליו, וגם אז אל תהססו לבקש מהרופא בדיקות מסוימות, בתנאי שהן רלוונטיות, כמובן.

לא פחות חשוב מכל נושא הבדיקות הרפואיות, הוא הנושא הרגשי. ההמתנה יכולה להיות מתסכלת מאד. כל יום במשך השבועיים שאחרי מועד הביוץ מחזיקים אצבעות ונשימה בתקווה, וכל מחזור שמגיע מדכא את הנשמה. עזרה וחיזוק בתקופה לא קלה זו – נחוצים. כדאי להיתמך אחד על ידי השניה, או על ידי מישהו חיצוני כמו אמא, חברה טובה או מטפל/ת מקצועי/ת.

ולבדיקות עצמן (ושוב נזכיר כי אנו לא רופאים והדברים נכתבים מתוך נסיוננו האישי בלבד):
דבר ראשון כדאי לבדוק שאת אכן מבייצת. לכך קיימות שתי בדיקות, הראשונה עקיפה – בדיקת דם בימים ה-3 וה-21 למחזור לבדיקת הורמונים הקשורים בביוץ. הבדיקה הישירה אינה מוצעת משום מה ע"י הרופאים אך אפשר פשוט לבקש מעקב ביוץ באולטרה-סאונד. זה כרוך באי נוחות של להגיע למרכז רפואי כל יום בתקופת הביוץ, אך כך תהיה בידך תשובה מדויקת – האם את מבייצת ובדיוק מתי. חשוב לציין כי התוצאה הוודאית היא רק עבור המחזור הנבדק, אין בכך כדי להעיד על המחזור הבא, אך זה אומר שהביוץ בגדול – תקין.
דבר ראשון נוסף הוא לבדוק שאתה פורה – זה לא נעים כל כך, אבל אם הבדיקה תקינה, תוכל לטפול את כל האשמה על זוגתך, שתחיה... אם הבדיקה גבולית, ייתכן ותידרש לעבור בדיקה נוספת כדי לוודא שזה לא היה סתם פוקס (וכך תוכיח לאשתך ולרופאים שאתה אכן גבר-גבר).

אם הביוץ ופריון הגבר תקינים ועדיין אינכם מצליחים להרות, ייתכן ותאלצי לעבור לבדיקות הפולשניות. ישנן 2 בדיקות כאלו – היסטריוסקופיה וצילום רחם. אמנם הראשונה היא חדשה יותר, אולם היא אינה מגלה שחלות סתומות למשל. במלים אחרות, אם ההיסטריוסקופיה תקינה, ייתכן ותצטרכי לעבור גם צילום רחם, אך לאו דווקא להפך. אשתי היקרה עברה 2 היסטריוסקופיות ובנוסף צילום רחם. לטענתה צילום הרחם גם כואב פחות, אך זה מאד אישי. על סמך נסיוננו בלבד – כדאי ללכת קודם דווקא לצילום הרחם, שנחשב משום מה פחות מוצלח, אך למעשה הוא מאבחן מקיף יותר.
חשוב לציין כי הבדיקות הפולשניות מזיזות לעתים משהו בגופך, וקרה לא פעם שההריון המיוחל מושג בביוץ שלאחריהן (כך קרה גם אצלנו).
בדיקות נוספות שיבקשו ממך לעבור הן בדיקות לגילוי מחלות מין ואחרות שאולי משפיעות כמו עגבת, איידס, PAPS.

אם כל הבדיקות הללו תקינות, מצבכם מוגדר כאי-פריון מסיבה לא ברורה – הסיבה הנפוצה לאי פריון... בשלב זה ימליצו לכם לעבור לטיפולי פריון – הגברת ייצור ביציות והזרעה ולאחר מכן הפריה חוץ גופית (IVF). לשמחתנו נסיוננו המעשי אזל כאן, אך הספקנו גם הספקנו לדון בכך עם כמה רופאים.
כאמור, הגניקולוג שלך אינו רופא פריון ולא הוא מטפל בכם בשלב זה (כמובן שיש כאלה שהם גם וגם). רופאי הפריון ממהרים בד"כ להשתמש בכל הכלים שלרשותם, רופאנו שלנו אמר שזה כדי למנוע מהתסכול להיצבר. אולם, צריך לזכור שלא הרופא הוא זה שלוקח את הכדורים/הזריקות. חשוב לזכור כי לא חייבים להפעיל את כל הכלים ביחד. בהחלט אפשר לבקש לעבור הזרעה מבלי לקחת את הכדורים, או לחילופין לקבל רק את הזריקה להשראת ביוץ מבלי לקחת את הכדורים ואפילו לקחת את הכדורים ולתזמן את הביוץ, אך לקיים יחסי מין רגילים וכן הלאה. עימדו על המשמר ועל שלכם והבינו כל שלב בתהליך.
לסיכום, בתקווה שהגעתם עד כה, דברו עם אנשים וקראו כל מה שאפשר, היו מודעים לכל הבדיקות ומיצאו רופא עמו אתם יכולים לדבר על כל הדברים הללו בפתיחות ומתוך אמון. מקווים שקריאת מסמך זה תעזור לכם להיכנס להריון...
   אורית 21:59 21/04/2010
תודה לכם- שיהיה לכם בשעה טובה!!




שיווק באינטרנט   ניוזלטר דיוור אלקטרוני   בניית אתרים   תקנון ותנאי שימוש © כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה  יצירת קשר   מנשא לתינוק   מצאי דולה   מי אנחנו