צור קשר פורומים חנות אינדקס פוסטפרטום הצילו צירים מאמרים חדשים ראשי
ייעוץ להורים לילדים בגיל הרך
מנהל/ת הפורום: דרורית אמיתי דרור
  שאלה דחופה מאודשקד 21:57 22/12/2011
שלום רב,
אתמול בערב סיפר לי בני בן החמש כי בצהריים, בעת ששהה עם אביו (בעלי לשעבר), שיחק בטלפון הנייד שלו וראה קטע מסרט פורנו. הוא כמובן לא ידע להשתמש במילה "פורנו" ומה שאמר לי הוא: "אמא, אם אספר לך משהו לא תכעסי עלי? היום כששיחקתי במשחקים בטלפון של אבא ראיתי סרט של אשה שמלקקת בולבול של מישהו והיא גם נגעה לו בתחת... זה ממש מגעיל... איכס".
כמובן שאחרי שנרדם התקשרתי זועמת לאביו שלא ידע על כך דבר (הוא לא סיפר לו) ולאחר מכן התקשרתי לאחותי להתייעץ איתה מה כדאי לעשות. בעת ששמעתי את הדברים מפיו של בני לא הגבתי כלל ויש לציין כי בני גם לא שאל לדעתי או חיכה לתגובתי, אלא המשיך לעסוק בדבריו.
היום בערב, בעת שקילחתי אותו אמר לי ששמע שהתקשרתי לספר לאביו ולדודתו ושיותר לא יספר לי דברים. מיד אחר כך התחיל לספר לי שמה שראה בסרט התרחש במכון כושר וש"האיש בסרט ליקק את הציצי של האישה". הוא חזר על זה שזה מגעיל ואמר שכשיהיה גדול יגיד לבנות ללכת גם לחדר כושר. לאחר שאמרתי לו (אין לי מושג אם עשיתי נכון) שאני מבינה שזה מגעיל אותו ושזה באמת מגעיל גם בעיני ושרק אנשים מוזרים עושים דברים כאלה ושאסור לעשות דבר כזה, היתמם ואמר שהוא רק מתכוון שהבנות ילכו לחדר כושר לעשות ספורט ולא את מה שראה בסרט. הוא סיים את דבריו בכך שאמר שכנראה שהאישה בסרט משוגעת.
חשוב לציין כי בני בן החמש הוא ילד תמים מאוד וקודם לכן, מעולם לא נחשף לדברים מהסוג הזה. כמו כן, ברצוני לציין שמצד אחד, בעת שבני מדבר על הנושא ניכר כי הוא נבוך, אך מצד שני הוא מדבר על כך בביטחון.
כמובן שאני כועסת מאוד (בלשון המעטה) על חוסר האחריות של אביו, אך הדבר כבר נעשה ואני במצוקה קשה... אינני יודעת איך להגיב אם הילד ידבר על כך שוב... אינני יודעת האם נכון שאמרתי לו שזה מעשה מגעיל ושרק אנשים מוזרים עושים זאת... אינני יודעת אם עלי להתעלם ממה שקרה או שדווקא כדאי שאזום שיחה עם בני בנושא...
אני מבקשת לשמוע את חוות דעתכם ואת עצתכם בנדון, על מנת להקטין את מידת הנזק בעקבות החשיפה של בני בגיל כה צעיר לתוכן זה.
תודה רבה מראש
שקד
   שלום שקד,דרורית אמיתי-דרור 11:51 23/12/2011
באמת מצב שכדאי לא להגיע אליו - אבל משהילד נחשף לחומרים פורנוגרפיים נכון יהיה לדעתי :
1. להבהיר לאבא של הילד שהאחריות לא לחשוף את הילד לחומרים אלה היא עליו - ושלהבא יבטיח את המכשירים בבית באופן שלילד לא תהיה גישה לחומר פורנוגרפי (או כל חומר לא מתאים אחר כמו חומר אלים וכו').
2. גם האב אמור להתכונן לשאלות של הילד או לתגובות שלו בעקבות החשיפה - ועליכם לתאם עמדות ביניכם (מה תגידו, איך תגיבו...). חשוב מאד שהאב לא יאשים את הילד ב"חטטנות" או משהו כזה. האחריות כולה אך ורק של האב.
3. לעדכן את הגננת שהילד נחשף לכך (באופן כללי) ושייתכן שתעלינה תגובות כלשהן. לתאם גם איתה תגובה.
4. מה לומר לילד, איך להגיב:
לא להעצים את הדברים - אבל להישאר עם היד על הדופק. אני חשובת שטעית כשאמרת לו ש"גם אותך זה מגעיל". לא ברור לילד מה מגעיל אותך: קשר פיזי בין איש ואישה, מין, האקט הספציפי, העובדה שהאב מתעניין בכך.... כיוון שאת הנעשה אין להשיב - לא הייתי מתעסקת כרגע בעניין הזה - אלא אם הוא יעלה מצד הילד (ישירות או בעקיפין). חשוב שהילד ישמע ממך שיש קשר של מגע שהוא עניין יפה ונעים בין איש ואישה(ושהוא חלק מעולם המבוגרים בלבד), שנישוקים וחיבוקים הם דבר נעים, שלגעת בכל אברי הגוף בהסכמה הדדית זה בסדר - אבל זה לא שייך לעולם הילדים.
אם הילד יתעניין במגע (תיאורית או מעשית) או יסתייג ממגע - כדאי לחשוב מה לעשות בהתאם למה שיעלה ולדרך + הנסיבות שבה יעלו הדברים. אני מניחה שהוא מתגבר על החוויה - אבל כדאי להישאר עם יד על הדופק ולהיות רגישים יותר מתמיד, להקשיב למסרים הגלויים ולמסרים שבין השורות. אם יעלו דברים או התנהגויות חריגות או מדאיגות או אם יהיה עיסוק מתמשך בעניין או בדברים שמשתמעים ממנו - כדאי יהיה להתייעץ עם איש מקצוע.
5. תמיד כדאי לא לנהל שיחות שאינן מיועדות לאזני הילד רק בהנחה שהוא לא מקשיב. חכי עד שיירדם היטב וצאי לחדר אחר כדי לדבר עם הגרוש שלך בעניינים שאינך רוצה שילד ישמע או כדי לדבר עם אחרים בעניינים שמוטב שהילד לא יהיה שותף להם.

בהצלחה,

דרורית אמיתי-דרור




שיווק באינטרנט   ניוזלטר דיוור אלקטרוני   בניית אתרים   תקנון ותנאי שימוש © כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה  יצירת קשר   מנשא לתינוק   מצאי דולה   מי אנחנו