צור קשר פורומים חנות אינדקס פוסטפרטום הצילו צירים מאמרים חדשים ראשי
ייעוץ להורים לילדים בגיל הרך
מנהל/ת הפורום: דרורית אמיתי דרור
  שאלה לדרוריתסתיו 10:57 01/01/2012
דרורית שלום,
בשבת בילה אצלנו אחייני בו כ-11 שילדי מאוד אוהבים. הם שיחקו במשחקים שונים ונהנו מאוד. היה הרבה מגע, חיבוקים דגדוגים, באיזשהו שלב היה משחק דמיון שהם הדובי שלו והוא חיבק אותם - אך הכל נראה לי בגדר הנורמה. בשלב מסוים ראיתי מזווית עייני (שחקו בסלון) שידו של בני בן השש מונחת על אזור איבר מינו של בן הדוד - מעל למכנסיים. ובן הדוד התייחס לזה היה נראה לי שהוא אמר לו לשים אותה שם - אבל אינני בטוחה. הסתובבתי לעברם וזה הפסיק (אבל לא היה נראה שנבהלו או ששמו לב שהסתובבתי). לא ברור לי האם עלי לעשות משהו? האם לתחקר את בני? (בן הדוד נסע - גר רחוק) או להתעלם? האם זו רגישות יתר שלי? או שלא וצריך להגיב איכשהו? תודה מראש.
   החשוב מכל הוא להיות עם יד על הדופק ולשים לב מה קורה לילד, איך מצב הרוח שלו, האם הוא עסוק במישרין או בעקיפין באירוע שהיה (או לא היה...), איך האווירה בבית.....דרורית אמיתי-דרור 00:39 07/01/2012
לא הייתי מתייחסת עכשיו לאירוע הספציפי, מה גם שייתכן שנעשה ב"תום לב" וללא מיניות כלשהיא - או לא אירע כלל) - אבל בהחלט יוזמת שיחה כללית עם הילד (שלך) על התנהגות פרטית, שמירה על פרטיות ועל רצונו, גבולות וכו'.
זוהי שיחה חשובה בכל מקרה (עם או בלי האירוע) והיא בוודאי חשובה עכשיו משום שאת מוטרדת ועסוקה בנושא וחשוב לשים את הדברים העקרוניים "על השולחן" ולהסיר את המסרים הסמויים שייתכן ו"רצים מתחת לשטיח" בבית.
במקביל הייתי מבקשת מהגננת (הוא בגן או בכיתה א"?) שתתייחס לנושא של שמירת הגוף והתנהגות מינית (זוהי בקשה לגיטימית מאד. יש לגננות ולמורות תכנית הדרכה איך ומה לעשות).
אם את עדיין מוטרדת ממה שאירע - ובמיוחד אם הילד נוטה עכשיו לאיזה תגובות שאינן מוכרות לך או לעוצמת תגובות שונה או שיש איזה שינוי אחר בהתנהגותו - הייתי גם שואלת את הגננת אם הילד נוטה להתנהגויות דומות או התנהגות של ריצוי ילדים אחרים בצורות שונות בגן, אם היא רואה איזה קושי או תכנים יוצאי דופן שהוא מעלה בגן וכו'.
הקושי הוא במקרה והילד שלך עשה זאת מתוך בחירה שלו (אם כי כאשר מדבר בילד בן 11 וילד בן 6 - אי אפשר לדבר על בחירה חופשית ממש - ובמידה לא קטנה יש כאן יחסי מרות מתוקף הפרשי הגילאים)ובמיוחד אם הוא גם נהנה מכך. גם במקרה כזה יש לשים גבולות ולהסביר לילד שגם אם הוא נהנה מכך (או נהנה מלגרום הנאה לבן הדוד)- יש גבולות וכללי התנהגות ראויים.
חשוב לא לאיים, לא להפחיד, לא לבייש ולא לומר שיקרה לו משהו רע כתוצאה מכך - אלא להסביר שיש התנהגויות שלא מתאימות לגיל 6 או לילדים בכלל ומותרות רק לבוגרים. אני מניחה שלשיחה כזו תכניסי את הערכים של הבית שלכם, שאינני מכירה אותם.
לגבי העתיד:
לא הייתי מרחיקה בין הילדים או מונעת מהם מלהיפגש - גם משום שאינך בטוחה שמה שראית, גם משום שהם נפגשים לעיתים רחוקות בכל מקרה - ואתם יכולים להיות עם יד על הדופק בזמן מפגש כזה - וגם משום שהטאבו על מפגשים כאלה יכול לעשות דווקא תחושה של חטא ואשמה אצל הילד שלך.
בהחלט כדאי לשים עין על האינטראקציות בין שני הילדים האלה כשייפגשו בעתיד, להיות בסביה ולשוחח עם הילד שלך על הגבולות וכללי ההתנהגות עבר עכשיו, עוד לפני שתהיה פגישה נוספת ביניהם.
באופן כללי: כדאי לשים לב האם הילד נוטה לרצות (בניקוד פתח ב-ר)/ TO SATISFY ילדים אחרים או מבוגרים.
רק אם תחשבי שאירועים כאלה (או של אירועים אחרים של ריצוי ילדים)חוזרים שוב - יהיה צורך לפנות לייעוץ.
כרגע, אם מדובר באירוע חד פעמי, ואם אין עוד מידע אחר על מצוקה של הילד - אין צורך בהתערבות של ייעוץ מקצועי.

בהצלחה,

דרורית אמיתי-דרור
מומחית לגיל הרך
יועצת להורים ואנשי חינוך
0522322420




שיווק באינטרנט   ניוזלטר דיוור אלקטרוני   בניית אתרים   תקנון ותנאי שימוש © כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה  יצירת קשר   מנשא לתינוק   מצאי דולה   מי אנחנו