צור קשר פורומים חנות אינדקס פוסטפרטום הצילו צירים מאמרים חדשים ראשי
פורום להיות אבא
מנהל/ת הפורום: ד"ר גיל גולדצוויג
  אוהב או שונאנרי 10:52 08/08/2007
שלום רב!
ורציתי לשאול באיזה גיל פעוט/ילד מסוגל לבטא במילים אהבה ושנאה ולהבין את משמעותן?
ז"א לאמר אני אוהב או שונא, ולהבין מה אמר?
   לנריד"ר גיל גולדצויג 16:37 08/08/2007
נרי שלום
מדובר בעצם ששאלה שקשה להשיב עליה וודאי תעורר מחלוקת בין פסיכולוגים, בלשנים ופילוסופים. מבחינה תאורטית יש פסיכולוגים שיטענו שכבר מרגע הלידה יש לילד מושגים כאלו (מלאני קליין) והוא מביע אותם בצורה ההתנהגותית כי אינו יכול לדבר. יש מי שיגיד (פיאז'ה)שרק כאשר ילד יכול להכליל (7 והלאה) יש לו הבנה של מושגים כאלו.
אינני מכיר מחקרים בנושא אולם באופן מעשי ניתן לומר שילדים מבינים זאת מגיל צעיר ביותר כאשר בכל גיל ההבנה שלו. בגיל הרך (2-3) המושגים הם של נעים לא נעים ולומדים לזהותם בהמשך עם שונא אוהב. הגיל צעיר יותר בד"כ ידובר על משהו קונקרטי או ספציפי (אוכל או לבוש) ואחר כך על דברים מופשטים יותר. בגיל צעיר השנאה ואהבה תהיינה בגרך כלל טוטאליות ונקודיות.
טוטאלי: ילד או אוהב או שונא דבר מסוים, רק בגיל 5,6 (אולי קצת יותר מוקדם תלוי בילד) יכול להבין שאפשר לשנוא צדדים מסוימים ולאהוב אחרים.
נקודתי: הילד מגיב למצב מסויים כך ילד בן 4 שאמו לא נתנה לו משהו שרצה יכול לומר אני שונא אותך (ומומלץ מאוד לא להתרגש מכך) רק בהמשך יכול לומר ולהבין שאני אוהב אותך אבל כועס
אני חושב שבכל מקרה אין תשובה חד משמעית לשאלה מאחר וכפי שאתה יודע יש גם אנשים מבוגרים שלא מבינים מושגים אלו עד הסוף
גילי




שיווק באינטרנט   ניוזלטר דיוור אלקטרוני   בניית אתרים   תקנון ותנאי שימוש © כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה  יצירת קשר   מנשא לתינוק   מצאי דולה   מי אנחנו